|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
"Geen wetenschappelijk bewijs dat lage emissiezone zorgt voor betere luchtkwaliteit"
"Geen enkel wetenschappelijk bewijs dat Antwerpse lage emissiezone zorgt voor betere luchtkwaliteit"
Stadsbestuur zegt dat de Antwerpse luchtkwaliteit sterk verbeterd is sinds invoering lage-emissiezone Antwerps schepen van Leefmilieu Nabilla Aid Daoud (N-VA) kondigde vandaag aan dat de uitstoot van schadelijke stoffen in Antwerpen in één jaar tijd fel daalde door de invoering van de lage-emissiezone (LEZ). Dat blijkt uit de voorlopige resultaten van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM). "Er is echter geen enkel wetenschappelijk bewijs dat de gemeten evolutie kan toegeschreven worden aan de LEZ", reageert Thomas Goorden van StRaten-Generaal. De belangrijkste meetstations binnen de LEZ zijn die op de Plantin en Moretuslei in Borgerhout en de Belgiëlei in Antwerpen. Daar wordt specifiek gemeten naar stoffen die vrijkomen door autoverkeer. Uit de voorlopige resultaten blijkt dat bij alle schadelijke stoffen die vrijkomen door autoverkeer een daling wordt opgetekend. Dat meldde het Antwerps stadsbestuur vandaag. Zo werd in Borgerhout in 2013 nog 3,34 microgram per kubieke meter roet gemeten. Dat zakte in 2017 naar 2,02 microgram per kubieke meter. In vergelijking met 2016, het jaar voor de invoering van de LEZ, was er een daling van 19,20 procent. Voor stikstofoxide (NO) werd in vergelijking met 2016 een daling vastgesteld van 13,19 procent in Borgerhout en zelfs 27,59 procent in Antwerpen. De gemeten waarden voor stikstofdioxide (NO2) blijven in Borgerhout nog net boven de Europese norm. Toch was ook daar een daling van 6,67 procent. Op de Belgiëlei was er een daling van 6,98 procent. De gemeten waarden lagen daar net op de norm. "Ik ben zeer blij met deze voorlopige resultaten", reageert schepen van Leefmilieu Nabilla Ait Daoud (N-VA). "De inspanningen die we met de LEZ vroegen van onze bewoners leveren dus wel degelijk een gezondheidsvoordeel op." "We worden slecht geďnformeerd" "Ik heb toch enorme problemen met de hoera-berichten van de schepen", reageert Thomas Goorden van StRaten-Generaal. Zo zijn er opvallende verschillen tussen de gepresenteerde resultaten van vandaag en de resultaten die enkele maanden geleden verwacht werden. Goorden verwijst naar een eerder rapport van het Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO), waarin de instelling een verwachte impact van de LEZ berekent. Niet alleen liggen de uiteindelijke resultaten nu lager dan de voorspelde, zegt Goorden, ook kan een groot deel van de realisaties volgens hem toegeschreven worden aan de zogenaamde 'autonome evolutie' van het wagenpark. "Met het verstrijken van de tijd wordt het wagenpark automatisch ook nieuwer en daarom ook properder", zegt Goorden. Hij wijst naar de gemeten daling voor stikstofdioxide (NO2): die ligt dus op ongeveer 7 procent. "Het eerdere rapport van VITO schatte die autonome evolutie op 7,4 procent en hoopte op een impact van de LEZ van zo'n 8 procent", zegt Goorden. Dat betekent dat de daadwerkelijke impact van de LEZ op de uitstoot van stikstofoxide ongeveer nihil is en niet 7 procent zoals de stad beweert. Die 7 procent zou immers moeten worden toegewezen aan de autonome evolutie. Daarnaast merkt Goorden op dat er "geen enkel wetenschappelijk bewijs is dat de gemeten dalingen kunnen worden toegeschreven aan de LEZ. We worden gewoon niet correct geďnformeerd en dat is toch echt wel choquerend." Bron: De Morgen 18 mei 2018. https://www.demorgen.be/binnenland/...iteit-bc7e50a1/ Mening: Van begin af aan was ik al vrij pessimistisch tegenover de lage emissiezone. Ik vind dat een snelle oplossing van de regering. Zoals ik in mijn vorig artikel ook al aanhaalde vind ik dat we meer moeten inzetten op het moraal opvoeden van inwoners. Nu gaan mensen met het openbaar vervoer gewoon om een boete te vermijden. Dat zal er voor zorgen dat wanneer ze naar een zone gaan waar de LEZ niet telt, ze gewoon met de auto gaan doordat er geen boete aan vasthangt. Wanneer je de mensen bewust maakt van de precieze milieuproblematiek zullen ze ook waar er geen lage emissiezone telt, (overwegen om) met het openbaar vervoer (te) gaan. Als laatste kritiekpuntje vind ik dat de LEZ ook geen kans maakt doordat alle auto’s nu vaststaan op de ring van Antwerpen. Als er niet zo iets als wind bestond, zou dat geen probleem zijn. Laatst aangepast door laura.d*ies : 21st May 2018 om 15:42. |