|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
De zijderoute van Studio 100: "Eerlijk gezegd is ook Europa erg beschermend over wat
Studio 100 waagt een stap naar de Chinese markt. Het media- en entertainmentbedrijf ontwikkelt drie formats die voet aan de grond moeten krijgen in China. "Het is een heel ander cultureel gevoel", zegt CEO Hans Bourlon.
Studio 100 wil met drie nieuwe formats naar de Chinese markt trekken, die ook rond nieuwe figuurtjes zullen draaien. "De Chinese markt is gigantisch en sinds het opheffen van de eenkindpolitiek verwacht iedereen daar een boost. Het is dus een interessante markt", zegt Hans Bourlon. "Op de huidige lokale onlineplatformen bereiken we al Chinese kleutertjes met onder meer Maya de Bij en Wicky de Viking." Maar Bourlon wil een stap verder gaan, en een samenwerking opzetten met lokale producenten. ''Super Wings' is een voorbeeld van een reeks met Chinese origine die toch de blik op de wereld heeft' Die gesprekken daarvoor werden in maart al opgestart. "Vanaf een wit blad iets opzetten, is toch een heel ander cultureel gevoel. De Chinese ambities zijn een directe uitloper van de overname van het New Yorkse animatiebedrijf Little Airplane Productions vorig jaar', bekent Bourlon. "Die overname was deels al met een stap naar China in het achterhoofd." Aan het roer van die studio staat Josh Selig, die naam maakte als schrijver van het iconische kinderprogramma Sesamstraat. Selig heeft de broodnodige ervaring met de Chinese markt, die Studio 100 goed zal kunnen gebruiken. Zo maakte hij de animatiereeks Super Wings, die ook in China te zien is. "Super Wings is een voorbeeld van een reeks met Chinese origine die toch de blik op de wereld heeft", legt Bourlon uit. "Op dat pad gaan we verder." Voor de drie nieuwe producties heeft hij dezelfde benadering in gedachten. "Ze zijn in de eerste plaats gericht op de Chinese markt, maar moeten ook internationaal kunnen rondreizen. Als de series aanslaan, is het dus mogelijk dat die ook hier te bekijken zijn. Wij kennen weinig of geen Chinese muziek of films, en daar willen de Chinezen zelf ook verandering in brengen." 'Eerlijk gezegd is ook Europa erg beschermend over wat we aan kinderen laten zien' Een stap naar China is niet vanzelfsprekend, zeker gezien de huidige gespannen handelsrelaties. Maar Bourlon is voorzichtig met de financiering. "Een tekenfilm opzetten duurt snel drie jaar, en de investering beloopt al gauw zo'n 7 tot 12 miljoen euro per serie. Maar hier werken we met brugfinanciering en pre-sales. Zo krijg je snel zicht op de financiering." Op een verschijningsdatum of een concrete invulling van de producties laat Bourlon zich niet vastpinnen. Een kinderserie uitbrengen voor de Chinese markt ligt niet zomaar voor de hand. Vorige week nog bleek dat de Britse tekenfilmfiguur Peppa Pig de censuur niet overleefde. Ook Winnie de Poeh ging in de ban, nadat de bolle wangen van de lieve beer vergeleken werd met de wangen van president Xi Jingping. "Het klopt dat de Chinese overheid haar fiat moet geven", vertelt Bourlon. "Maar eerlijk gezegd is ook Europa erg beschermend over wat we aan kinderen laten zien." Mainstream Dat bevestigt Ann Heirman, docent Chinese talen en cultuur aan de Ugent. "China is de bakermat van de animatie. Dat is later overgewaaid naar onder meer Japan, met zijn manga, wat letterlijk wil zeggen: 'al tekenend iets vertellen'. Dus op het vlak van markt zit Studio 100 wel goed, denk ik." Ook de censuur vindt Heirman een beetje overroepen. "Het klopt dat alles wat gericht is op het beleid van de regering van nabij wordt opgevolgd, en verboden. Maar ik zie niet in hoe Studio 100 als een provocatie kan gezien worden. Het is vrij mainstream wat ze brengen." Heirman ziet niet meteen grote drempels op dat vlak. "Maar het is een gigantische markt en je moet je plaats weten te veroveren tussen al die andere spelers." 'Ik zie niet in hoe Studio 100 als een provocatie kan gezien worden' Studio 100 heeft het voorbije jaar de omzet en de rendabiliteit zien stijgen. De omzet steeg negen procent naar 176,2 miljoen euro. De bedrijfswinst steeg met een vijfde naar 68,3 miljoen euro. De internationale media-activiteiten van Studio 100 groeiden van 24,1 miljoen euro omzet in 2016 naar 49,2 miljoen euro omzet in 2017. Studio 100 nam in februari vorig jaar het Duitse beursgenoteerde M4E AG over en in november het Amerikaanse Little Airplane Productions Inc. Sara Deckmyn, van Flanders Investment & Trade zegt aan de telefoon vanuit Sjanghai dat het daarom belangrijk is om met lokale spelers samen te werken. "China kijkt naar het Westen en staat zeker open voor een culturele uitwisseling. Maar dan wel tegen hun voorwaarden. En dan is censuur nooit ver uit de buurt." bron: De morgen https://www.demorgen.be/binnenland/...-zien-b71204fb/ 3/5/2018 Eigen mening: Ik vind het een goed idee om contacten te leggen met China. Zo kan er misschien een verandering komen in de censuur die dit land vaak nog toepast op zijn media. Dat men in Europa ook zo streng is op deze zaken is normaal. We moeten kinderen niet willen provoceren. Ik denk echter wel dat Studio 100 zich al bewezen heeft bij het maken van leerrijke, kindvriendelijke programmas. |