|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Europese Commissie presenteert begrotingskader van 1.279 miljard euro: landbouw moet
De Europese Commissie wil de kater van de brexit doorspoelen met een "ambitieuze, maar realistische" meerjarenbegroting voor de periode van 2021 tot en met 2027. Het dagelijks bestuur van de Europese Unie heeft een budgettair kader van 1.279 miljard euro of 1,11 procent van het bruto nationaal inkomen voorgesteld. Er wordt onder meer gesnoeid in landbouwuitgaven, maar tegelijkertijd beduidend meer uitgegeven voor grensbewaking.
2021 wordt het eerste jaar dat Groot-Brittannië niet meer zal bijdragen aan de Europese begroting. "De nieuwe begroting is een opportuniteit om onze toekomst vorm te geven als een nieuwe, ambitieuze Unie van 27 lidstaten die verenigd zijn in solidariteit", zo presenteert voorzitter Jean-Claude Juncker vandaag zijn langverwachte begrotingsplannen. De Commissie stelt voor de hele periode van 2021 tot en met 2027 1.135 miljard euro aan financiële engagementen (1,11 procent van het bni van de EU) en 1.105 miljard euro aan betalingen (1,08 procent van het bni) voor. Rekening houdend met de inflatie komt dat neer op respectievelijk 1.279 miljard euro en 1.246 miljard euro. Dat is volgens het dagelijks bestuur vergelijkbaar met de omvang van de lopende meerjarenbegroting van 2014 tot 2020, ook al omdat het Europese ontwikkelingsfonds voortaan in de begroting zou zitten. Brexit-gat De Commissie wil het brexit-gat van circa 12 miljard euro per jaar opvangen met een combinatie van besparingen en hogere uitgaven. Er zijn besparingen van 5 procent voorzien in het landbouwbudget en de cohesiefondsen, samen momenteel goed voor zo'n 70 procent van de uitgaven. Voor landbouw is een enveloppe van 378 miljard euro voorzien. Bedoeling is vooral dat de steun aan de grootste landbouwbedrijven afgetopt wordt. Voor cohesiebeleid wordt 442 miljard euro opzijgezet. De landen en regio's met een economische achterstand blijven een belangrijke doelgroep, maar daarnaast worden ook factoren als werkloosheid en de integratie van migranten van belang bij de verdeling van fondsen. Daarnaast bepleit de Commissie een mix van vers geld, 80 procent, en besparingen, 20 procent, om nieuwe prioriteiten te financieren, en om bestaande programma's met een "duidelijke Europese toegevoegde waarde" te versterken. De uitgaven voor grensbewaking zouden bijna verdriedubbelen tot 33 miljard euro. Zo zou de slagkracht van het Europese grens- en kustbewakingsagentschap stijgen van de huidige 1.200 tot liefst 10.000 personeelsleden tegen 2027. De veiligheids- en defensieuitgaven zouden dan weer stijgen tot 27,5 miljard euro. Bestaande programma's die de Commissie een upgrade wil geven, zijn onder meer digitalisering en onderzoek en ontwikkeling. Groot verlies Koken kost uiteraard geld. De Commissie stelt daarom nieuwe rechtstreekse inkomsten voor de Europese begroting voor. Ze denkt onder meer aan 20 procent van de opbrengsten van de handel in CO2-uitstootrechten voor en een taks op plastic. Deze nieuwe eigen middelen zouden samen goed zijn voor ongeveer 12 procent van de totale Europese begroting en tot 22 miljard euro per jaar kunnen bijdragen aan de financiering van nieuwe prioriteiten, aldus de Commissie. Daarnaast zullen de lidstaten ook meer geld moeten bijdragen. Zo wil ze op termijn alle kortingen wegwerken voor lidstaten die meer aan de begroting bijdragen dan eruit ontvangen. Ook stelt ze voor om het bedrag dat de lidstaten inhouden op de geïnde douanerechten te halveren van 20 tot 10 procent. Zo dreigt België jaarlijks enkele honderden miljoenen euro's mis te lopen. De Commissie maakt zich ook sterk dat de begroting er na 2020 moderner en flexibeler zal zijn. Het totale aantal programma's wordt teruggeschroefd van 58 naar 37 en begunstigden van de begroting zouden met minder administratieve rompslomp te maken krijgen. Opvallend, én politiek geladen in het licht van de conflicten met Polen en Hongarije, is dat Europese steun voortaan gekoppeld wordt aan de rechtsstaat. Europese financiering kan opgeschort of verminderd worden indien de rechtsstaat in een lidstaat dusdanig veel gebreken vertoont dat men niet meer zeker kan zijn van de goede besteding van het geld. Enkel een gekwalificeerde meerderheid van lidstaten kan zo'n opschorting tegenhouden. Bron: De morgen, https://www.demorgen.be/economie/eu...gheid-bb264f4c/ Mening: Ik vind het goed dat de Europese Commissie al bezig is met de begroting van 2021 tot 2027. Dan ik zit met een dubbel gevoel van is het wel goed om minder geld aan landbouw te besteden en meer aan veiligheid. Maar veiligheid is ook wel belangrijk en ze creëren meer jobs als ze meer geld besteden aan veiligheid. Het is goed dat ze aan onze toekomst denken. Ik denk dat veel mensen dit vanzelfsprekend vinden dat de Europese Unie aan onze toekomst denkt. Maar ik denk dat het niet van zelf is, we zijn nog maar 2018 en ze zijn nu al aan het denken over 2021. Er kan nog zo veel gebeuren in die paar jaar. Ik vind het niet kunnen dat wij meer moeten gaan betalen omdat Groot-Brittannië uit de Europese Unie is. Dit gaat pas in 2021 zijn maar toch. Langs de ene kant snap ik wel dat we meer moeten gaan betalen want er vallen inkomsten weg, maar er vallen ook uitgaven weg van dat land. |