|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Vlaamse regering trekt 200.000 euro uit voor strijd tegen radicaliserende jongeren
Acht projecten die polarisering en radicalisering onder kwetsbare jongeren moeten tegengaan, krijgen samen 200.000 euro. Dat meldt Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) dinsdag.
De subsidies gaan naar projecten in Brugge, Brussel, Genk, Gent, Kortrijk, Vilvoorde en Antwerpen. Door de steun van de Vlaamse regering kunnen de organisaties na de paasvakantie aan de slag. Het hoogste bedrag, 77.000 euro, gaat naar een project van de Erasmushogeschool in Brussel om docenten en studenten binnen de lerarenopleiding en leraren op school op te leiden tot dialoogcoaches, die met polarisering kunnen omgaan. Spoor Brugge krijgt 19.000 euro om vijftig leraren op te leiden om met polarisering om te gaan en moeilijke gesprekken en klassituaties te managen. De concrete aanleiding waren de gewelddadige incidenten met een meisjesbende in de stationsbuurt in het najaar van 2017. ‘Onderwijs heeft een belangrijke preventieve opdracht als het over radicalisering en polarisering gaat. Tal van scholen en organisaties uit het middenveld willen kwetsbare jongeren helpen met hun studiekeuze, huiswerkbegeleiding, talentontwikkeling en moeilijke klassituaties’, licht minister Crevits toe. datum: 10/04/2018 bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180410_03455453 eigen mening Dat steeds meer jongeren radicaliseren of in contact komen met dit fenomeen is niets nieuws meer. Vooral in grote steden waar veel culturen samenleven is het een vaak voorkomend gebeuren. De regering zegt al langer dat ze hier iets aan willen doen en heeft besloten geld te besteden aan projecten die leerkrachten moeten opleiden om te leren omgaan met radicalisering binnen de school. Aangezien leerkrachten veel in contact komen met deze jongeren, kunnen zij mogelijke problemen gemakkelijker herkennen en op tijd ingrijpen. Ernstige problemen binnen de school kunnen dan vermeden worden, maar wat met deze jongeren buiten de school? |