actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th March 2018, 11:25
Rientje.S*houten Rientje.S*houten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Olen
Posts: 33
Gebruiker elektrische fiets verjongt

Gebruikers van de elektrische fiets worden alsmaar jonger, zo blijkt uit de jongste VAB-fietsbarometer. De toenemende populariteit bij jongere generaties houdt verband met het feit dat de e-bike steeds meer gebruikt wordt voor woon-werkverkeer. Maar tegelijk neemt bij deze groep ook het aantal ongevallen flink toe. VAB roept de overheid dan ook op om meer aandacht te hebben voor veilige fietsroutes, zoniet dreigt de groei van de elektrische fiets afgeremd te worden.

VAB ondervroeg een representatief staal van 2.000 Belgen ouder dan 18 jaar. In 2015 werd al eens een gelijkaardige bevraging georganiseerd.

Globaal wordt er in Vlaanderen vaker en verder gefietst dan drie jaar geleden, zegt de mobiliteitsorganisatie. In 2015 stapte 76 procent van de volwassenen wel eens op de fiets, in 2018 is dat 83 procent. Het aantal fietsers dat meer dan 2.000 kilometer per jaar aflegt, verdubbelde bijna, van 17 procent tot 30 procent.

Ook het profiel van de elektrische fietser wijzigt. De gebruiker wordt alsmaar jonger en gebruikt die e-bike meer voor zijn verplaatsingen van en naar het werk. Terwijl in 2015 slechts een kwart van de elektrische fietsers jonger was dan 55 jaar, is dat nu al meer dan de helft (55 pct). Negen procent is zelfs jonger dan 25 jaar en tien procent jonger dan 35. Het gebruik van de elektrische fiets voor het woon-werkverkeer steeg van 5 procent in 2015 tot 16 procent vandaag.

Ongevallen
SHARE
'Als overheid ongevallen niet aanpakt, kan dat het grote potentieel van de elektrische fiets in het woon-werkverkeer afremmen'

VAB
Maar die groep heeft ook vaker een ongeval. Ruim één op de vijf van de elektrische fietsers had de afgelopen drie jaar een ongeval, bijna een verdubbeling tegenover 2015. VAB hanteert een ruime definitie voor ongeval: naast een botsing zijn ook valpartijen opgenomen in de cijfers. Wie de fiets voor woon-werkverplaatsingen gebruikt, loopt globaal een groter risico: maar liefst een derde van deze groep had de afgelopen drie jaar een ongeval. Vooral de jongere categorie, tot 35 jaar, is kwetsbaar.

VAB ziet als belangrijkste verklaring conflictsituaties met andere weggebruikers. De grootste problemen die fietsers minstens wekelijks tegenkomen, zijn auto's met onvoldoende aandacht voor fietsers (57 pct), gevaarlijke kruispunten (54 pct) en slecht onderhouden of ontbrekende fietspaden (55 pct).

Daarom vraagt de mobiliteitsorganisatie aan de overheid om nog meer in te zetten op infrastructuur en sensibilisering van andere weggebruikers. "Anders zou dat wel eens kunnen betekenen dat het grote potentieel van de elektrische fiets in het woon-werkverkeer afgeremd wordt", klinkt het. En dat potentieel is groot, want 55 procent van zij die nog geen elektrische fiets hebben, overweegt er een te kopen. Drie jaar geleden was dat 35 procent.

Bron: De Morgen, 29-03-18, https://www.demorgen.be/binnenland/...jongt-b69a2a1e/

Eigen mening: Ik vind dat we in Vlaanderen eerst al eens moeten beginnen met het verkeer veiliger maken. De fietspaden beter en veiliger aanleggen zou al een goed begin zijn. Mensen hebben bang om hun kinderen op wegen te sturen met de fiets, omdat het te gevaarlijk is. Ook de kruispunten zijn een groot gevaar geworden voor fietsgebruikers. Fietsers vermijden drukke wegen of kruispunten omdat er vaak ongevallen gebeuren. Ik vind dit een spijtige zaak want Belgen rijden graag en vaak met de fiets.

Ik heb ook de indruk dat een elektrische fiets enorm populair is binnen bedrijven. Veel bedrijven willen huurfietsen aanbieden aan hun werknemers die ze dan na zoveel jaar ook kunnen overkopen. Dit vind ik een leuk idee om mensen meer aan het fietsen te zetten. Het zorgt voor een positieve motivatie vanuit de werkgroep. Ook al rijden ze met een elektrische fiets, ik vind het leuk dat ook jongere mensen meer rijden met de fiets.

Laatst aangepast door Rientje.S*houten : 29th March 2018 om 11:34.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.