actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th March 2018, 11:30
Tim.B*elemans Tim.B*elemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 178
Alt-right doet extreemrechtse jeugd dromen

Wie zich aanmeldde voor het congres van Vlaams Belang Jongeren afgelopen zaterdag kreeg een kartonnen doosje met daarin rode snoepjes in de vorm van pillen cadeau. Een verwijzing naar de sciencefictionfilm The matrix uit 1999. Daarin wordt het hoofdpersonage Neo voor een keuze gesteld. Als hij een blauwe pil slikt, leeft hij verder in een comfortabele schijnwereld van onwetendheid. Als hij de rode pil slikt, krijgt hij de problematische realiteit te zien.

De jongerenafdeling van Vlaams Belang zit massaal aan de rode pillen. In tegenstelling tot de ‘politiek correcte elite’ zien alleen zij de wereld zoals die echt is: ten onder gaand aan de oprukkende islam, massale immigratie enzovoort.

De beeldtaal van de rode pil en de bijbehorende voorbeelden zijn de laatste jaren populair geworden bij de Amerikaanse alt-right – een verzamelnaam voor de groep uiterst rechtse bewegingen die er actief zijn. Die stijl van alt-right probeert de herverkozen jongerenvoorzitter Bart Claes nadrukkelijk naar Vlaanderen te vertalen, zegt hij.

‘We zijn verwikkeld in een strijd. Onze samenleving, onze tradities en zelfs ons bestaan liggen onder vuur van het politiek correcte leger’

‘Bijvoorbeeld in onze aanpak. Alt-right slaagt erin zo succesvol te zijn door zelf nieuws naar buiten te brengen en te communiceren via hun eigen kanalen of sociale media. Ze negeren de traditionele media, maken die zelfs belachelijk. Ook hier is dat sterk aan het opkomen.’

Populair conservatief

Selfies met een pet van de nationalistische studentenvereniging NSV, poseren met een T-shirt van het nationalistische kliekje Schild & Vrienden en ondertussen de fans vriendelijk bedanken. De ster van het congres was niet Vlaams Belang-voorzitter Tom Van Grieken, maar de 22-jarige Lauren Southern, voor de gelegenheid ingevlogen vanuit Canada.

Met meer dan 300.000 volgers op de socialenetwerksite Twitter is de mediafiguur een van de sterren van alt-right, hoewel ze zichzelf daar niet volledig mee aligneert. ‘Te veel woede.’ Ze identificeert zich meer met nationalistisch rechts, kijkt op naar Marine Le Pen en schuwt de controverse niet. Ze was al een keer eerder in ons land, in Molenbeek, om te kijken hoe ver de sharia er is doorgedrongen (‘Choquerend ver’).



Onder de opvallend formeel geklede Vlaams Belang Jongeren telt ze heel wat fans. ‘Omdat ik waarheden spreek die veel mensen geloven maar niet durven te zeggen, omdat hun levens anders geruïneerd zouden worden’, zegt ze. Haar speech hierover was goed voor een staande ovatie.

Ook Son of Europe was enthousiast aan het klappen. Zijn echte naam wil de jonge Vlaamse student liever niet bekend zien bij het brede publiek, maar op Instagram oogst hij enig succes onder die alias door met Vlaamse vlaggen te zwaaien, met zwaarden en wapens te poseren en filmpjes van kracht- en gevechtstrainingen te posten. Hij bereikt er duizenden (internationale) volgers mee.

‘Ik ben red-pilled ja’, zegt hij na enig aarzelen. ‘Het is een metafoor, maar wel een die goed de cultuurstrijd duidt die er gaande is. Southern heeft goed aangehaald dat we trots mogen zijn op onze identiteit en dat we altijd onszelf als persoon moeten verbeteren.’


Schoolpoortprotest

Met een honderdtal inschrijvingen beschouwden de jongeren van het Vlaams Belang het congres als een succes. De opkomst lag hoger dan de vorige editie, de gemiddelde leeftijd lager. Claes: ‘Toen ik voorzitter werd in 2016, kwamen er nauwelijks nog nieuwe leden bij. Dat tij is nu gekeerd. We groeien nu met drie nieuwe leden per dag. En dat zijn vooral scholieren en studenten.’

Volgens Claes zijn de Millenials geen vrienden van de partij, maar Generatie Z – die zich situeert van 1995 tot 2010 – zou conservatiever, rechtser en kritischer zijn. Om daarop te kapitaliseren zullen er drie nieuwe studentenafdelingen in Leuven, Gent en Antwerpen opgericht worden en komen er meer protesten aan schoolpoorten tegen leerkrachten en directies die linkse denkbeelden opleggen.

Niet alleen de migranten en moslims waren zaterdag kop van Jut. ‘We zijn verwikkeld in een strijd. Onze samenleving, onze tradities en zelfs ons bestaan liggen onder vuur van het politiek correcte leger, van linkse politici, journalisten en social justice warriors’, speechte Claes geïnspireerd door alt-right maar zonder het gebruikelijke ‘eigen volk eerst’-discours uit het oog te verliezen. Een ‘social justice warrior’ is overigens, volgens de Oxford Dictionary, een persoon die sociaal progressieve standpunten promoot.

Vlaams Belangvoorzitter Tom Van Grieken ging op de foto met Lauren Southern. ‘Ik heb geen probleem met alt-right. Al is dat typisch Amerikaans natuurlijk. In Europa kennen we dat al sinds de jaren zeventig. Maar ik vind het heel leuk dat onze jongeren een eigen cultuur ontwikkelen en de wapens van links gebruiken om hun strijd te voeren.’

Dat het nationalistische groepje van Schild & Vrienden zich expliciet niet partijpolitiek noemt, vindt hij geen bedreiging. ‘Ik bewonder wat ze doen. Ik vind het knap hoe ze hun propaganda voeren en hoe ze jongeren verenigen.’

Datum: 12/03/2018
Bron: De Standaard (plusartikel)

Eigen mening:
Dit is het eerst Belgische nieuwsbericht waarin ik de woorden red-pill en Social Justice Warrior heb gezien. Ik ken deze termen al veel langer dan vandaag, via youtube heb ik hiermee al kennis gemaakt maar enkel beperkt tot contexten in de Verenigde Staten, Canada, Engeland of Australië. Dat dit nu ook bij ons doorbreekt vind ik een stap in de goede richting. Hopelijk zullen steeds meer Belgen zien dat de cultuurstrijd niet een verzinsel van extreemrechts is maar een feit.

Ook hier in België wordt de volksidentiteit onderdrukt door de politieke correctheid. Desondanks dat we in een samenleving leven waarin je zogezegd vrije meningsuiting hebt moet je toch oppassen met wat je zegt, wil je niet uitgemaakt worden voor racist.


Waarom ik denk dat extreemrechts het tegenwoordig beter doet?

Wel, ten eerste is er de nieuwe manier van communiceren.
De mainstream media pushen een links-politiek-correcte agenda. Ze tonen bijna enkel berichten die conform zijn met hun ideologie en laten andere weg.
Via alternatieve mediakanalen (vb. youtube) kan extreemrechts haar ideeën kwijt aan het bredere publiek, ook hun taalgebruik is anders dan dat van de standaard politici.

Dat brengt mij bij punt twee. Een ander soort taalgebruik. Omdat extreemrechts de politiek correcte ideologie verwerpt zijn ze echt vrij om te zeggen wat ze denken en hun mening te uiten.
De verkiezing van Trump toont ons dat politieke correctheid niet het antwoord is. Trump haalde zijn kiezers overtuigde zijn kiezers niet met mooie lange samenhangende teksten maar met korte duidelijke waarheden. Hij sprak zonder geheime agenda, zonder tussen de lijntjes lezen. Hij zei wat hij dacht en dat was blijkbaar wat veel Amerikanen dachten.

Het fenomeen Trump toont ook de partijdigheid van de mainstream media. Vooral hier in België zijn er nauwelijks positieve berichten over Trump terwijl er zeer vaak commentaar gegeven wordt op zijn gedrag en woorden. (Denk aan het verhaal over shithole-countries)

Het laatste punt dat ik nog wil aanhalen voor de stijgende populariteit van extreemrechts te verklaren: Er is geen vertrouwen meer in traditionele partijen. Wat moet ik hierbij zeggen? Welke partij die aan de macht is geweest heeft geen schandalen veroorzaakt? Er heerst een gevoel dat het de laatste tijden enkel slechter is geworden, dat de huidige politiek enkel zakkenvullers zijn die het belastinggeld enkel gebruiken voor eigen verrijking en niet voor de verbetering van de samenleving.
Dat was ook een reden voor Trump zijn populariteit. Hij is een rijk man en is niet uit op het presidentiële geld, hij kon daardoor ook niet beïnvloed worden door grote lobbygroepen (bijvoorbeeld NRA).

Daardoor kon Trump een imago overbrengen dat hij niet corrupt was. Dat hij niet deed wat het grote geld zegt, maar wat hij de Amerikanen heeft beloofd.
Dat is tegenwoordig net het gene wat wij nodig hebben op politiek vlak, een persoon die regeert voor de samenleving en niet voor zichzelf.


Voetnoot: Voor wie Lauren Southern niet zou kennen, zeker de moeite.
https://www.youtube.com/watch?v=1C0ZPMbqTsM

Wow, ben je nog altijd aan het lezen proficiat om het zo lang te hebben volgehouden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.