#1
|
||||
|
||||
Jongens en barbies?
Invloed speelgoedreclame baart ouders zorgen
MECHELEN - Ouders zijn erg bezorgd over de invloed die speelgoedreclame en merchandising hebben op de speelgoedwensen van hun kinderen. Ze vrezen ook dat de rollenpatronen die doorgaans te zien zijn in reclame, een beknotting zijn van een gelijke ontwikkeling tussen jongens en meisjes. Dat blijkt uit een studie 'Ouders aan het woord over speelgoedreclame', die werd uitgevoerd door het Centrum voor Vrouwenstudies aan de Universiteit van Antwerpen. Ouders zijn zich erg bewust van hun verantwoordelijkheid om kinderen op te voeden tot zelfbewuste consumenten. Ze beseffen dat eigen afkeurend gedrag tegenover bijvoorbeeld jongens die met poppen spelen, niet zou mogen. Toch zouden ze graag zoveel mogelijk hulp krijgen van de speelgoedindustrie, de reclame-industrie en van het onderwijs. Uit het onderzoek blijkt dat de bestaande reclameregelgevingen en de initiatieven van de industrie weinig gekend zijn bij ouders. Zo weten ze nauwelijks af van het bestaan van de Jury voor Ethische Praktijken (JEP), die klachten over misleidende reclame behandelt en sancties kan opleggen. Volgens het onderzoek hebben ouders voorts geen enkel probleem met het verkondigen van de Sinterklaasleugen. Ze vinden het een magisch middel om de speelgoedwensen gedurende het jaar binnen de perken te houden. Ouders maken zich wel bezorgd over het verwarrende overaanbod van opeenvolgende intredes van sinten in allerlei winkelcentra en de overlapping van het feest door Halloween en de kerstperiode. Ze vrezen dat de Sint doorheen de jaren zal verdwijnen. Hun idee om op verschillende plaatsen maar op dezelfde dag een officiële intrededag te organiseren, vindt ook de industrie een goed plan. DeStandaard.be vmj
__________________
"Helden en getal zijn woorden die niet paren, leeuwen lopen in geen benden, veel kan zo weinig zijn. Macht van getal is zo vaak waan van macht. Wie zijn getal niet kent, kent zijn moed en één kan dan een leger zijn".- Cyriel Verschaeve - |