|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Amsterdammers krijgen enkel reclame als er ‘JA/JA’-sticker op brievenbus kleeft
Op 1 januari 2018 gaat in Amsterdam een nieuwe regel van kracht waardoor er vanaf die dag een zogenaamd opt-inbeleid geldt voor ongeadresseerd reclamedrukwerk. Concreet krijgen inwoners vanaf die dag enkel nog reclameblaadjes in hun brievenbus als er een JA/JA-sticker op kleeft.
Op dit moment bestaan in Amsterdam, net als in Vlaanderen, enkel JA/NEE en NEE/NEE-stickers. De eerste kleef je op je brievenbus als je enkel regionale pers en huis-aan-huisbladen wenst te ontvangen, de tweede kleef je als je helemaal geen reclame in je bus wil. Een opt-outsysteem dus: als je géén reclame wenst, moet je dat expliciet aangeven. De Nederlandse hoofdstad gaat nu nog een stapje verder om de papierberg en hoeveelheid ongewenste post te verkleinen, en gaat voor een opt-inbeleid. Enkel wie een JA/JA-sticker op zijn brievenbus kleven heeft, zal in de toekomst nog reclamefolders ontvangen. Wie geen sticker kleeft, ontvangt ook geen reclame meer. De nieuwe regel komt er ondanks luid protest van enkele folderorganisaties, die een rechtszaak aanspanden omdat volgens hen uitgevers, bezorgers en winkels veel geld zullen mislopen. De rechtbank oordeelde in het voordeel van Amsterdam. Volgens de stad zouden jaarlijks zo’n 6.000 bomen gespaard worden door de maatregel. Bron: De Standaard, 23 november 2017. http://www.standaard.be/cnt/dmf20171123_03203062 Mening: Deze regel vind ik goed omdat alleen mensen die zich hierin interesseren reclame zullen krijgen wat ook beter is voor het milieu. Enkel stel ik me de vraag of dit praktisch te controleren valt. Ook kan ik geloven dat er veel kritiek van organisaties op deze regel is omdat ze niet meer op deze efficiënte manier kunnen promoten, want om eerlijk te zijn hebben we ons toch allemaal wel eens laten vangen aan een reclamefolder in de brievenbus. Maar er zijn nog altijd alternatieven zoals zelf op straat reclame maken hierdoor geef je de eventuele reclamepapiertjes alleen maar aan mensen die zich hierin interesseren waardoor het milieuvriendelijker wordt. |