|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Slachtoffers Bart De Pauw nemen advocaat onder de arm
Slachtoffers Bart De Pauw nemen advocaat onder de arm
Christine Mussche, bekend als advocate in zaken rond pedofilie in de Katholieke Kerk, gaat de vrouwen vertegenwoordigen die getuigden over grensoverschrijdend gedrag van Bart De Pauw. Dat meldt de VRT. De vrouwen hebben Mussche onder de arm genomen om te weten wat de gevolgen zullen zijn van het onderzoek dat zaterdagavond door het parket van Mechelen werd opgestart. Hoe zit het met hun anonimiteit die hen beloofd is? Kan die gewaarborgd blijven? 'Dat soort zaken wordt momenteel gevraagd omdat meerderen van hen enige bekendheid genieten', aldus Mussche. De advocate was vrijdag nog te zien in ‘Terzake’. Daarin verklaarde ze onder meer dat de videoboodschap die Bart De Pauw donderdag de wereld rondstuurde, 'de oorzaak was van de huidige hetze'. 'Hij had dat niet mogen doen. Het is extreem jammer. Dat heeft een enorme impact gehad op zo veel vlakken.' Volgens Mussche veroorzaakte de boodschap ook verwarring bij het grote publiek. 'De mensen verwarren het burgerlijk recht met het strafrecht. De VRT heeft het recht om te oordelen dat de regels overtreden zijn. Het strafrecht is helemaal iets anders. Daarin spelen het recht op verdediging en vermoeden van onschuld. De media halen die twee door elkaar.' Huiszoeking Zaterdagavond voerde het parket van Antwerpen (afdeling Mechelen) een huiszoeking uit in de gebouwen van de VRT. Onder meer CEO Paul Lembrechts werd gehoord. ‘We willen de waarheid achterhalen’, zo luidde het zaterdag bij het parket. Het parket wil vermoedelijk een onderzoek naar stalking of belaging voeren, waarvoor Bart De Pauw strafrechtelijk vervolgd kan worden. Rond 22.30 uur was de huiszoeking afgelopen. ‘De huiszoeking verliep zonder incidenten. De VRT verleende de onderzoekers alle medewerking’, zo liet de VRT weten in een persbericht. 12/11/2017 De standaard http://www.standaard.be/cnt/dmf20171112_03181295 Mening: Heel het gebeuren rond de ongewenste intimiteiten die Bart De Pauw zou gepleegd hebben lijkt mij op dit moment wat te escaleren. Door heel het media gebeuren rond het onderwerp evolueert deze situatie van een burgerlijke naar een rechterlijke zaak. Ik denk dat als deze situatie zich voor zou doen in een andere werkomgeving, dit helemaal anders zou verlopen. Of De Pauw nu schuldig is aan de feiten of niet, ik vind toch dat zijn privacy geschonden is. Als ik ontslagen zou worden, moet ook niet heel Vlaanderen weten waarom ik ontslagen ben. We zien ook de impact die de media kan hebben op situaties. Ook de slachtoffers beginnen zich ongemakkelijk te voelen en vrezen voor hun anonimiteit door deze media. |