|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Grote telecomfusie in VS ketst af
zo 5 november 2017 10:23
De fusiegesprekken tussen de Amerikaanse telecommaatschappij Sprint en sectorgenoot T-Mobile US zijn definitief stopgezet. Onlangs kwamen al geruchten naar buiten dat de partijen hun gesprekken zouden beëindigen. Dat nieuws zette de beurskoersen van Sprint en T-Mobile sterk onder druk. T-Mobile USA is een dochteronderneming van Deutsche Telekom. De Duitsers zouden een meerderheid van de aandelen in het nieuwe fusiebedrijf krijgen. De Japanse eigenaar van Sprint, het technologie- en telecomconcern Softbank, zou bij nader inzien toch niet tevreden zijn met een minderheidsbelang. Na een laatste topoverleg in Tokio, waar de bazen van Sprint, T-Mobile en T-Mobile US aanwezig waren, is nu echt de knoop doorgehakt: de deal gaat niet door. Sprint en T-Mobile zijn de derde en vierde aanbieder van mobiele telefonie in de VS. Met een samensmelting zou de aanval op marktleiders Verizon en AT&T kunnen worden geopend. De gecombineerde omzet van de bedrijven bedraagt 70 miljard dollar en samen hebben ze 130 miljoen gebruikers. Bron: 'Grote telecomfusie in VS ketst af' (De Standaard), geraadpleegd op zondag 5 november 2017 via http://www.standaard.be/cnt/dmf20171105_03169724 Eigen mening: Het is altijd opletten geblazen wanneer twee of meer grote spelers in een bepaalde markt willen samen gaan, zeker wanneer deze markt slechts een beperkt aantal aanbieders heeft. Het gevaar bestaat erin dat de nieuw gevormde onderneming zo machtig gaat zijn dat de gehele markt hierdoor wordt beïnvloed en verstoord, met alle gevolgen van dien. Zo waren er al maanden gesprekken bezig tussen de Amerikaanse telecommaatschappijen Sprint en T-Mobile US. Gezamenlijk zouden zij door een fusie zo'n 130 miljoen klanten krijgen en een omzet genereren van zo'n 70 miljard dollar. Gelukkig is deze fusie afgeblazen en blijven het twee aparte bedrijven. Zo blijft er meer concurrentie op de telecommarkt en blijven de prijzen laag. En dat is natuurlijk goed nieuws voor de Amerikaanse consument! |