actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th October 2017, 21:00
Celine.J*nnen Celine.J*nnen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Balen
Posts: 35
Wagens met versnellingspook verliezen snel terrein: automaat neemt het stilaan over.

Handgeschakelde auto's zijn nu nog in de meerderheid, maar lang zal dat niet meer duren. Een derde van de auto's die in 2017 verkocht werden, had geen versnellingspook meer. Experts verwachten dat wagens met een handgeschakelde versnellingsbak op termijn zelfs helemaal zullen verdwijnen.

Meer dan 33 procent van de auto's die dit jaar al de toonzaal verlaten hebben, heeft geen handgeschakelde versnellingsbak meer. Een forse stijging, want uit cijfers van de automobielfederatie Febiac blijkt dat amper zeven jaar geleden slechts 11,5 procent van de verkochte wagens een automaat was. Sindsdien neemt het aandeel van automaten, wagens met gerobotiseerde versnellingsbak of met continu variabele transmissie, hand over hand toe.

"Bij de gezinswagens blijft de handgeschakelde versnellingsbak nog duidelijk de populairste", weet Maarten Matienko van mobiliteitsorganisatie VAB. "Maar bij zwaardere modellen van de premiummerken zoals Mercedes, BMW of Audi, zijn automaten stilaan eerder de regel. Wil je nog een handgeschakeld model, dan moet je dat in bepaalde gevallen zelfs specifiek aanvragen."

Er zijn dan ook wel wat voordelen verbonden aan een automaat. Chauffeurs kiezen voor het comfort: niet meer moeten schakelen is niet alleen makkelijker, het is ook veel aangenamer rijden in de file en in stadsverkeer. Bovendien kan je niet meer stilvallen. "Voor oudere chauffeurs raden we het sowieso aan", zegt Matienko. "Omdat de verwerkingscapaciteit in de hersenen afneemt met de leeftijd, is het voor hen veiliger om met een automaat te rijden. Als ze niet moeten bezig zijn met schakelen, dan kunnen ze zich beter concentreren op de weg."

Prijs en kwaliteit

Maar ook de prijs is de jongste jaren aantrekkelijker geworden. Waar automaten vroeger een pak duurder waren dan wagens met een handgeschakelde versnellingsbak, is het verschil intussen een stuk kleiner geworden. Marc Pecqueur, docent autotechnologie aan Thomas More, weet hoe dat komt. "Vroeger had je voor een automaat een speciale versnellingsbak nodig. Nu is dat gewoon dezelfde basis als bij een handgeschakelde, alleen het dekseltje dat men erop zet is anders. Dat scheelt enorm in de productiekost."

Daarbovenop zijn automaten door de technologische vooruitgang een pak beter geworden in kwaliteit, waardoor de motor veel sneller reageert dan vroeger, en zijn ze nu in principe ecologischer dan hangdeschakelde exemplaren. Dat komt omdat chauffeurs de neiging hebben om veel te lang in een te lage versnelling te blijven rondrijden, zegt Pecqueur. "Rijd je met negentig kilometer per uur in zesde versnelling in plaats van in derde, dan daalt de CO2-uitstoot onmiddellijk met twintig ŕ vijfentwintig procent. Een automaat reguleert dat vanzelf."

Switch

Vooral dat laatste argument is belangrijk met het licht op de toekomst. Niet zo zeer omdat de consument ecologischer zou gaan kiezen bij het aanschaffen van een auto, wel omdat de autoconstructeurs zelf de switch gaan maken. "Die tendens is al duidelijk aan de gang", zegt Joost Kaesemans van Febiac. In elektrische wagens en hybride voertuigen is nu al geen versnellingspook meer te bespeuren. Een weg terug is er in die technologische vernieuwing niet, zegt hij. "De hele evolutie naar autonoom rijden is gericht op automatische versnellingsbakken. Als je geen bestuurder meer nodig hebt, dan moet er uiteraard ook niet meer handmatig geschakeld worden."

En die toekomst is veel dichter dan we denken, benadrukt Pecqueur. "De grote autoconstructeurs die wij vandaag kennen, zullen verdwijnen. In Europa, waar de merken bijzonder sterk staan, lijken we dat nog steeds te ontkennen. Maar in de VS en Azië is die shift al in volle gang. Nissan plant in 2020 een eerste autonome wagen, de Chinese constructeur Baidu wil zijn autonome wagens in 2025 op de markt brengen. En vanaf dan zal het heel snel gaan: binnen de kortste keren zal autobezit ook bij ons achterhaald zijn. Nee, wie nog overweegt om in een garagebox te investeren, ik zou het niet meer doen."

Bron:
De Morgen, 24.10.2017, https://www.demorgen.be/economie/wa...-over-b223d20a/

Mening:
Ik vind het een mooie uitvinding, het automatisch rijden. Het is een zeer makkelijke en aangename manier van rijden die voor iedereen is weggelegd. Op deze manier kunnen mensen, die niet zo makkelijk overweg kunnen met het schakelen, zonder stress een autorit maken. Ik vind dit een mooi concept voor oudere mensen, die met automatisch geschakelde auto's veiliger kunnen rijden. Ik vind dat de automatisch geschakelde auto's er zeer interessant uitzien, omdat in de loop van de jaren het prijsverschil kleiner is geworden tussen de handgeschakelde en de automatisch geschakelde auto's. Ikzelf rijd zeer graag met een handgeschakelde auto, maar ik ga als volgende auto toch voor een automatisch geschakelde kiezen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.