actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 15th October 2017, 14:31
Brent v*nroyen Brent v*nroyen is offline
Registered User

‘Trump schendt zélf nucleair akkoord’

‘Trump schendt zélf nucleair akkoord’
Met zijn toespraak over het nucleair akkoord met Iran schendt de Amerikaanse president Donald Trump zélf dat akkoord. Dat zegt de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken.

De Amerikaanse president Donald Trump maakte vrijdag bekend dat hij een fors hardere houding wil gaan aannemen tegen Iran. ‘Ik heb een volledig strategisch herbekijken van het schurkenregime in Teheran bevolen. Dat is nu rond’, sprak Trump. ‘We moeten ervoor zorgen dat Iran nooit - en ik bedoel nooit - een atoomwapen zal verkrijgen.

Uit de nucleaire deal stappen, doet de VS (nog) niet, maar Trump wil zondag wel aan de ‘decertificering’ van Iran werken. Hij doet dat door aan het Congres verklaren dat Iran zich volgens hem niet aan de voorwaarden van het in 2015 bereikte akkoord houdt. Vervolgens wil Trump samen met het Congres nieuwe voorwaarden uitwerken waar Iran zich aan zal moeten houden. Doet het dat niet, dan worden nieuwe sancties mogelijk, klinkt het vanuit het Witte Huis.

Vergeldingsmaatregelen van Iran

‘De verklaringen van Trump zijn in tegenspraak met artikels 26, 28 en 29 van het nucleair akkoord van 2015’, reageert de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken, Mohammad Javad Zarif. Hij heeft de Europese hoge vertegenwoordiger voor buitenlands beleid, Federica Mogherini, die de opvolging van het akkoord coördineert, naar eigen zeggen al negen brieven geschreven over de Amerikaanse ‘problemen en schendingen’ en zal haar na Trumps toespraak een tiende keer aanschrijven.

De artikels die Zarif citeerde beschrijven de ‘goede wil’ van de ondertekenaars en het feit dat de VS ‘zich onthoudt van nieuwe sancties tegen Iran’. ‘Wat voor ons belangrijk is, is dat de Verenigde Staten de opschorting van de sancties vernieuwen, anders zal de Islamitische Republiek vergeldingsmaatregelen nemen’, aldus Zarif. Trump vroeg het Amerikaanse Congres vrijdag nieuwe sancties mogelijk te maken.

Robuust akkoord

Na Trumps toespraak zei de Iraanse president Hassan Rohani al dat het nucleair akkoord ‘robuuster (is) dan deze man denkt’. ‘Nu wil hij (Trump, red.) het nucleair akkoord samen met het Congres wijzigen. Maar dat zal niet gebeuren’, zei het Iraanse staatshoofd.

Bron: De Standaard

Eigen mening:
Ik vind het een beetje hypocriet van Trump. Hij wil Iran maar harder aanpakken maar zelf schuift hij alles door. Ik vind het niet dat de VS zich onthoudt van alle sancties. Het antwoord van de Iraanse president geeft in mijn ogen aan dat Trump zelf niet weet hoe robuust het nucleair akkoord daadwerkelijk is.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:32.