|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Laptopverbod kost ruim 1 miljard dollar
‘Laptopverbod kost ruim 1 miljard dollar’
Vandaag om 12:38 door mg | Bron: BELGA Tweet Delen ‘Laptopverbod kost ruim 1 miljard dollar’ Themabeeld. Foto: Photo News Een verbod op laptops in de handbagage op vluchten tussen Europa en de Verenigde Staten kan luchtvaartmaatschappijen en hun passagiers meer dan 1 miljard dollar gaan kosten. Dat heeft topman Alexandre de Juniac van sectorvereniging IATA woensdag gezegd in een gesprek met Bloomberg Television. Nu al moeten laptops en andere elektronische gadgets groter dan een smartphone in de ruimbagage worden opgeborgen op vluchten tussen de VS en sommige landen in het Midden-Oosten. Terroristen zouden plannen hebben om in dergelijke apparaten explosieven aan boord te smokkelen. Vandaag vindt overleg plaats tussen Europese en Amerikaanse autoriteiten over een mogelijke uitbreiding van het verbod naar onze contreien. Als er een laptopverbod komt, zouden reizigers altijd verplicht een koffer moeten inchecken om hun laptop mee te kunnen nemen. Daar moet inmiddels bij nagenoeg elke luchtvaartmaatschappij voor worden bijbetaald. Voor zakenreizigers geldt bovendien dat zij op langere vluchten niet kunnen doorwerken. Luchtvaartmaatschappijen worden geconfronteerd met langere inchecktijden en extra rompslomp. Vliegen dreigt ook minder veilig te worden, door de talrijke lithium-batterijen in het bagageruim. Uitbreiding van het verbod naar de EU zou volgens De Juniac niet alleen veel geld kosten, maar ook een barrière opwerpen voor zakelijk verkeer tussen Europa en de VS. ‘Reizen met de laptop is zo alledaags geworden’, klinkt het. De IATA-directeur is er niet van overtuigd dat de ernst van de dreiging de ingrijpende maatregel rechtvaardigt. Hij wil graag meer informatie van de Amerikanen. De Juniac ziet meer heil in andere veiligheidsmaatregelen, zoals intensievere controles van handbagage, ook met behulp van scanapparatuur en speurhonden om explosieven op te sporen. Hij roept de VS en de EU op om hoe dan ook de luchtvaartmaatschappijen nauw te betrekken bij eventuele maatregelen. Wekelijks vinden meer dan 2.500 vluchten plaats tussen de VS en de Europese Unie plus Zwitserland, Noorwegen en IJsland. Bij een laptopverbod wordt het productiviteitsverlies op 655 miljoen dollar geschat, 216 miljoen aan tijdverlies en 195 miljoen voor het gebruik van andere apparaten aan boord. Sommige bedrijven zouden er ook voor kunnen kiezen om trans-Atlantische reizen gewoonweg te annuleren. |
#2
|
|||
|
|||
‘Laptopverbod kost ruim 1 miljard dollar’
Een verbod op laptops in de handbagage op vluchten tussen Europa en de Verenigde Staten kan luchtvaartmaatschappijen en hun passagiers meer dan 1 miljard dollar gaan kosten. Dat heeft topman Alexandre de Juniac van sectorvereniging IATA woensdag gezegd in een gesprek met Bloomberg Television. Nu al moeten laptops en andere elektronische gadgets groter dan een smartphone in de ruimbagage worden opgeborgen op vluchten tussen de VS en sommige landen in het Midden-Oosten. Terroristen zouden plannen hebben om in dergelijke apparaten explosieven aan boord te smokkelen. Vandaag vindt overleg plaats tussen Europese en Amerikaanse autoriteiten over een mogelijke uitbreiding van het verbod naar onze contreien. Als er een laptopverbod komt, zouden reizigers altijd verplicht een koffer moeten inchecken om hun laptop mee te kunnen nemen. Daar moet inmiddels bij nagenoeg elke luchtvaartmaatschappij voor worden bijbetaald. Voor zakenreizigers geldt bovendien dat zij op langere vluchten niet kunnen doorwerken. Luchtvaartmaatschappijen worden geconfronteerd met langere inchecktijden en extra rompslomp. Vliegen dreigt ook minder veilig te worden, door de talrijke lithium-batterijen in het bagageruim. Uitbreiding van het verbod naar de EU zou volgens De Juniac niet alleen veel geld kosten, maar ook een barrière opwerpen voor zakelijk verkeer tussen Europa en de VS. ‘Reizen met de laptop is zo alledaags geworden’, klinkt het. De IATA-directeur is er niet van overtuigd dat de ernst van de dreiging de ingrijpende maatregel rechtvaardigt. Hij wil graag meer informatie van de Amerikanen. De Juniac ziet meer heil in andere veiligheidsmaatregelen, zoals intensievere controles van handbagage, ook met behulp van scanapparatuur en speurhonden om explosieven op te sporen. Hij roept de VS en de EU op om hoe dan ook de luchtvaartmaatschappijen nauw te betrekken bij eventuele maatregelen. Wekelijks vinden meer dan 2.500 vluchten plaats tussen de VS en de Europese Unie plus Zwitserland, Noorwegen en IJsland. Bij een laptopverbod wordt het productiviteitsverlies op 655 miljoen dollar geschat, 216 miljoen aan tijdverlies en 195 miljoen voor het gebruik van andere apparaten aan boord. Sommige bedrijven zouden er ook voor kunnen kiezen om trans-Atlantische reizen gewoonweg te annuleren. Datum: 17/05/2017 Bron: De Standaard (http://www.standaard.be/cnt/dmf20170517_02886198) Eigen mening: Ik denk dat een verbod op laptops geen goede zaak is. In het artikel worden heel wat negatieve gevolgen aangehaald in verband met een eventueel verbod. Internet is voor de westerse wereld tegenwoordig een basisbehoefte geworden. Het gebruik van een gsm of laptop is een standaard zaak voor de meeste gezinnen. Ik snap zelf niet goed wat het grote voordeel is van een verbod. De alternatieven die Juniac aanhaalt, lijken mij een goede zaak. Strengere controles op handbagage zijn in mijn ogen voldoende. Als ik op citytrip ga en ik kan enkel handbagage meenemen, moet ik mijn laptop in een aparte bak. Op die manier controleren de werknemers van de luchthaven mijn laptop apart van mijn handbagage. Dit zou toch de veiligheid moeten garanderen. |
#3
|
|||
|
|||
De mening van Bart
Dit rakelt nog maar eens het debat op waarbij we (door terroristische aanslagen) de keuze moeten maken tussen veiligheid en vrijheid. Je kan de 2 namelijk niet tegelijk verbeteren.
Ik denk dat dit een goede zaak is. Ze kunnen het verbod verder uitbreiden en ik opteer voor de veiligheid in deze situatie. Het is reëel dat een terrorist in een laptop een bom kan verbergen. Daarom vermijdt men deze situatie het best. Langs de andere kant (die van de passagiers met een laptop) kan ik het ook begrijpen. Vaak gaat het om zakenmensen die hun werk al deels kunnen verrichten dankzij een laptop. Toch zullen zij (in mijn opzicht) voor deze vrijheid moeten passen. Bovendien kunnen laptopgebruikers nog altijd een tablet gebruiken. Beter preventief te werk gaan en de laptop even aan de kant te laten staan. |