|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Nooit eerder zo veel chronische spijbelaars
Het aantal leerlingen dat chronisch spijbelt, heeft een nieuwe recordhoogte bereikt. Dat schrijven Gazet van Antwerpen en Het Nieuwsblad. Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) belooft beterschap.
In het schooljaar 2015-2016 waren 17.505 kinderen meer dan dertig halve dagen afwezig, of 1,9 procent van alle leerlingen. Het deeltijds beroepsonderwijs spant de kroon met maar liefst 48,5 procent spijbelaars. Voor een deel is dat te verklaren omdat scholen simpelweg beter registreren. Maar er is meer aan de hand. Minister Hilde Crevits verwijst naar het jaarverslag van de CLB’s, waaruit blijkt dat jongeren steeds vaker met complexe gedragsproblemen en psychologische problemen kampen. Sinds dit schooljaar moeten scholen al na vijf halve dagen afwezigheid het CLB inschakelen. Een maatregel uit het spijbelactieplan van *Crevits, dat ze twee jaar geleden voorstelde. Volgens de minister is het nu nog te vroeg om de effecten van dat plan in de cijfers te zien. ‘Voorzichtige eerste indicaties in december waren wel hoopgevend’, zegt haar woordvoerster. Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170510_02874742 Mening: Zoals in dit artikel wordt er vermeld dat scholen beter registreren tegenover vroeger. Ook in klassen nemen ze meer en systematischer aanwezigheden op wat vroeger helemaal niet gebeurde. Het spijbelactieplan van Hilde Crevits vind ik een zeer goed initiatief. Misschien dat men al preventieve maatregelen kan nemen nu dat men weet dat in het deeltijds beroepsonderwijs een hoger aantal spijbelt. Misschien is een jaarlijkse of twee jaarlijkse begeleiding bij het CLB een goede oplossing. De leerlingen kunnen zo hun problemen kwijt en beseffen meer dat school belangrijk is voor hun latere toekomst. Zo kan men nagaan wat het precieze probleem is bij jongeren die vaker spijbelen en hoe men deze jongeren goed kan helpen. Ik denk dat zo problemen sneller worden opgelost en dat de ontwikkeling van elke leerling gestimuleerd wordt. Laatst aangepast door L*ze. Verhaegen : 10th May 2017 om 09:36. |
#2
|
|||
|
|||
Ik sluit mij aan bij de mening van Lize. Het is zeker een goed idee om leerlingen beter te begeleiden. Als we beter kunnen achterhalen waar het probleem zich stelt. We kunnen op deze manier de leerling beter begrijpen en begeleiden. Het lijkt me echter wel eerder een ideale situatie om leerlingen tweejaarlijks te begeleiden. Ik denk dat men als CLB niet de mensen en middelen heeft om deze opvolging te kunnen uitvoeren. Ik denk echter dat mijn taak als leerkracht ook inhoudt om mijn leerlingen te begeleiden. Ik vind het belangrijk om als leerkracht betrokken te zijn bij mijn leerlingen en indien ik spijbelgedrag opmerk hier ook gericht mee aan de slag gaan. Ik wil dan samenzitten met de leerling om het achterliggende probleem te achterhalen en te zorgen dat hier een gepaste opvolging of oplossing voor komt.
|
#3
|
|||
|
|||
Ik deel ook de mening van L*ze en Leonie. Ik denk ook dat er meer ingezet moet worden op preventiemaatregelen. Wat volgens mij nog een goede maatregel zou zijn is de leerlingen laten zien wat het effect heeft op het spijbelen. Ik zou de spijbelaars in contact laten komen met mensen die dit vroeger ook hebben gedaan. Laat deze mensen de spijbelaars laten beseffen dat naar school gaan belangrijk is.
Wat mij heel hard verbaasd is het hoge cijfer spijbelaars bij het deeltijds beroepsonderwijs. Als hier blijkt dat bijna de helft van de leerlingen meer dan dertig halve dagen afwezig zijn moet dit een duidelijk signaal zijn. Het wordt hoog tijd dat er meer wordt ingezet om dit cijfer stevig te doen dalen. Deze jongeren verliezen volgens mij een deel van hun toekomst. Als hier niets aan gedaan wordt zullen zij in een vicieuze cirkel terecht komen. Dit moet echt tegengegaan worden volgens mij! |
#4
|
|||
|
|||
Ik schrik toch wel van dit hoge cijfer. Als bijna 2% van de leerlingen meer dan 30 halve dagen spijbelt is dit echt zorgwekkend. Het feit dat dit cijfer in het deeltijds beroepsonderwijs bijna de helft van de leerlingen bedraagt is hallucinant. Langs de andere kant had ik dit wel verwacht. Als je het standaardprofiel bekijkt van een leerling die kiest voor het deeltijds onderwijs zijn dit vooral jongeren die schoolmoe zijn, maar toch een diploma willen. Deze jongeren worden heel goed begeleid in het zoeken naar zichzelf en een stageplaats. Maar dat deze leerlingen zoveel spijbelen toont voor mij aan dat er veranderingen moeten doorgevoerd worden in vooral het deeltijds beroepsonderwijs. Spijbelen kan niet door de beugel en zeker niet als het zo vaak gebeurt, het probleem moet dringend worden aangepakt.
|