|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Katholiek Onderwijs wil masteropleiding voor onderwijzers
Komt er binnenkort een masteropleiding voor onderwijzers? Als het van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen en het Christelijk Onderwijzersverbond (COV) afhangt, wel. Zij werkten de voorbije maanden aan een plan om dat mogelijk te maken. De achterliggende gedachte is dat veel achttienjarigen wel geïnteresseerd zijn in de job van onderwijzer maar thuis of op school te horen krijgen dat ze veel meer aankunnen en dus maar beter voor de universiteit kiezen.
Het idee is niet nieuw. Onderwijsmensen in ons land kijken al langer naar de Scandinavische landen waar alle leerkrachten, ook die in het kleuteronderwijs, een masterdiploma hebben. De commissie Onderwijs in het Vlaams Parlement boog zich al herhaaldelijk over de kwestie en ook de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) pleitte vorige week in haar advies over een toekomstplan voor het lager onderwijs voor een specifieke masteropleiding voor het basisonderwijs. Hiaat opvullen Maar het katholiek onderwijs en het Christelijk Onderwijzersverbond nemen nu de vlucht vooruit met een eigen voorstel. "Vandaag verliest het basisonderwijs op twee manieren waardevolle leraren: enerzijds 18-jarigen met interesse voor basisonderwijs maar met universitaire ambities, anderzijds bachelors die nadien een masterdiploma behalen en de basisschool wegens de verloning verlaten", zegt de topman van Katholiek Onderwijs Vlaanderen Lieven Boeve. "Met onze voorstellen willen we de beide doelgroepen aanspreken. Zo kunnen we een belangrijke stap zetten in het garanderen van een kwaliteitsvol basisonderwijs." Positieve kruisbestuiving Het katholiek onderwijs ziet enkel voordelen. De onderwijzers met een masterdiploma zullen terechtkomen tussen collega's met een bachelordiploma en dat zal leiden tot een positieve kruisbestuiving, klinkt het. De bachelors zijn vanuit hun opleiding zeer goed praktijk-georiënteerd terwijl de masters met hun academische vaardigheden de onderwijskwaliteit nog kunnen verhogen, bv. door het analyseren en interpreteren van data, het vertalen van onderzoek naar schoolpraktijk, het introduceren van nieuwe wetenschappelijke inzichten in de school en het verdiepen van leergebieden. Kloof dichten Ook pedagoog Pedro De Bruyckere (UGent) ziet de voordelen van het dichten van de bestaande kloof tussen wetenschap en onderwijs. "Onderwijs is vandaag een stuk complexer geworden, denk maar aan het M-decreet. Leerkrachten hebben veel meer verschillende competenties nodig en men wil hieraan tegemoetkomen", aldus De Bruyckere in "De ochtend". "Het is niet dat de bachelors niet meer goed genoeg zijn, maar ze willen verschillende profielen in het onderwijs krijgen en promoten dat de huidige bachelors een traject aangeboden krijgen zodat ze ook master kunnen worden." De professionalisering van de huidige leerkrachten zal volgens De Bruyckere ook een positief effect hebben op het leren van de leerlingen. Prijskaartje grootste uitdaging De vraag blijft natuurlijk de kostprijs. Leerkrachten basisonderwijs met een masterdiploma hebben recht op een hogere verloning en dat geld moet natuurlijk ergens gehaald worden. De onderhandelingen over het loopbaanpact verlopen nu al erg stroef omdat er extra geld moet worden gevonden. Volgens De Bruyckere zal het daarom nog niet zo'n vaart lopen. "Het prijskaartje vormt de grootste uitdaging", klinkt het. Bron: De Redactie, 17/03/2017, http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2921059 Mening: Dit artikel gaat erover dat het Katholiek onderwijs graag een masteropleiding voor leerkrachten zou oprichten naast de bacheloropleiding. Ik denk eerlijk gezegd dat dit geen goed idee is. De masteropleidingen zullen veel minder praktijk krijgen, terwijl ik dit juist een belangrijk deel van de opleiding vind. Als de masterstudenten (met amper praktijkervaring) terechtkomen in het onderwijs, zullen ze ineens op hun eigen benen moeten staan zonder dat ze nog hulp kunnen krijgen van docenten en mentoren. Ze zullen voor problemen in de klas komen te staan, waar ze voordien nog niet mee te maken hebben gehad, terwijl de bachelorstudenten hier wel veel meer ervaring mee hebben. Ik denk ook dat er een kloof zal komen binnen de school tussen de leerkrachten met een bachelordiploma en die met een masterdiploma. De leerkrachten met een masteropleiding zullen leerstof moeten geven die zij veel dieper gezien hebben tijdens hun opleiding dan de andere leraren. Hierdoor denk ik dat zij zich misschien beter zullen voelen als de anderen. |