![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Vervuilende auto's in Antwerpen vanaf morgen beboet
Vervuilende auto's in Antwerpen vanaf morgen beboet
U riskeert een boete van 125 euro als u met uw vervuilende auto de Antwerpse binnenstad in rijdt. Daar is een 'lage-emissiezone.' Met een lage-emissiezone (lees: een zone met een lage uitstoot van auto's) hoopt het Antwerpse bestuur de hoge concentraties aan fijnstof in het dichtbebouwde stadscentrum te milderen. De zone beslaat de hele binnenstad en een deel van de Linkeroever. De ring valt er niet onder, daarvoor is het stadsbestuur niet bevoegd. Borden geven aan waar de zone begint. Voor meeste auto's geen probleem Voor de meeste auto’s is er geen probleem en hoeven de eigenaars niets te doen of te melden. Dat geldt voor: * alle benzine- en aardgaswagens met een euronorm (1 tot 6) en diesels met euronorm 4, 5 of 6. U vindt die informatie op het inschrijvingsbewijs. * Ook elektrische en waterstofwagens en hybrides met een maximale CO2-uitstoot van 49 g/km mogen er altijd in. In de reclamecampagne ruikt ‘den Bčre’ aan de uitlaatgassen of zijn vrienden Antwerpen nog binnen mogen met hun wagen. In werkelijkheid wordt door nummerplaatherkenning met camera’s en via een koppeling met het inschrijvingsregister opgezocht aan welke euronorm uw wagen voldoet. * Ook wagens die een roetfilter kregen, mogen erin. Wie een Vlaamse premie kreeg voor de plaatsing, staat daardoor ook op de lijst van ingeschreven voertuigen. Anderen moeten zich nog registreren. * Voorts kunnen personen met een handicap hun wagen registreren om vrij de stad in te kunnen. Ook buitenlandse wagens kunnen dat doen. Voor Nederlanders hoeft dat niet, er is een koppeling met hun databank. Tegen betaling Dan is er een categorie die weliswaar wat te vervuilend is, maar tegen betaling toch de lage-emissiezone in mag: dieselvoertuigen met euronorm 3 zonder roetfilter en bepaalde dienstvoertuigen. Zij betalen van 20 euro voor een dag tot 350 euro voor een jaar. Er zijn ook week-, maand-, trimester- of halfjaartarieven. Voor (mini)bussen gelden hogere tarieven. Die zijn ook voor inwoners van toepassing. Er is enkel een korting voor inwoners die recht hebben op de verhoogde tegemoetkoming zoals die ook in de gezondheidszorg geldt. De betaalde toelating moet ten laatste een dag vooraf op de website aangevraagd worden. Boetes voor overtreders Wie de stad inrijdt met een te vervuilende wagen en zich niet aan de regels houdt, riskeert een boete van 125 euro. Andere steden Brussel bant de vuilste dieselwagens vanaf 1 januari 2018. Mechelen plant een lage-emissiezone vanaf de zomer van 2018, en Gent volgt begin 2020. Bron: De Tijd (http://www.tijd.be/politiek_economi...1&ts=1488314942) Datum: 28/02/2017 Mening: Ten eerste vind ik het op zich wel goed dat men een lage-emissiezone ingevoerd heeft. In een stad zoals Antwerpen maakt men veel gebruik van het openbaar vervoer, men wandelt of neemt de fiets. Het is fijn dat men een periode heeft ingelast waarin de mensen eerst een waarschuwing kregen bij een overtreding. Op die manier is iedereen zeker op de hoogte en heeft men de tijd gehad om al de nodige aanpassingen te doen. Het is een aanpassing voor veel mensen, maar het is wel nodig om iedereen bewust te maken van de milieuproblematiek. Het is een stap in de goede richting, alle beetjes helpen. |