actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th December 2016, 14:39
robin.s*eurs robin.s*eurs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vorselaar
Posts: 82
Trajectcontrole over heel Vlaanderen in 2018

Op dit moment zijn er nog maar enkele trajectcontroles in Vlaanderen, waaronder de Waaslandtunnel in Antwerpen en het stuk tussen Wetteren en Erpe-Mere op de E40. Maar tegen 2018 zullen er trajectcontroles zijn op bijna het hele snelwegnetwerk. Dat zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) aan VTM Nieuws.

De Vlaamse regering trekt vol de kaart van de trajectcontroles om overdreven snelheid op snelwegen tegen te gaan. Binnen twee jaar moeten er daarvoor 240 extra camera's komen. "Dat is nogal revolutionair. Op bijna het hele snelwegnetwerk zal je je aan de snelheid moeten houden, want er zal trajectcontrole zijn", zegt Weyts.

De trajectcontroles komen in een stroomversnelling door het cameraschild dat minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) wil installeren. Dezelfde ANPR-camera's die voor het cameraschild dienen, zullen ook worden gebruikt voor de trajectcontroles. De regering heeft beslist om alle camera's in een keer te bestellen, waardoor de tracés er dit jaar niet meer gekomen zijn. "We gaan de camera's kunnen gebruiken voor snelheidscontroles en voor de veiligheid. Een winst voor beide dus", aldus Weyts.

De eerste twee tracés waren al een groot succes. "Op de E40 zijn het aantal ongevallen en het aantal dodelijke slachtoffers zo goed als verdwenen", zegt Danny Smagghe van Touring. De nieuwe trajectcontroles worden dan ook op veel enthousiasme onthaald door mobiliteitsorganisaties.

Eigenlijk hadden er dit jaar al twee extra tracés in gebruik genomen moeten worden: op de E313 tussen Antwerpen Oost en Ranst en op de E40 tussen Sint-Stevens Woluwe en Heverlee. Maar die hebben vertraging opgelopen, door de terreur van 22 maart.

Het is nog niet duidelijk waar de tracés precies komen, maar gezien de omvang van het aantal camera's, zal zo goed als het hele Vlaamse snelwegnetwerk onder die controles vallen.

Bron: De Morgen 26/12/2016
http://www.demorgen.be/binnenland/t...-2018-b049746e/

Bron:

Ik vind het positief dat men meer inzet op trajectcontroles. Mensen rijden vaak veel te snel en dit heeft vaak dodelijke gevolgen. Zelf vind ik trajectcontroles beter dan flitspalen. Ik heb zelf al enkele keren gehad dat ik zo op de baan aan het focussen was, dat ik niet meer op mijn snelheid lette. Als er op dat moment een flitspaal was, dan had ik een boete gehad. Bij een trajectcontrole wordt er niet naar één moment gekeken, maar naar een hele afstand. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ik tegen snelheidscontroles ben. Mensen moeten op hun snelheid blijven letten.

Laatst aangepast door robin.s*eurs : 26th December 2016 om 14:45.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th December 2016, 01:29
Emiel.D*uyts Emiel.D*uyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 77
"Ik heb zelf al enkele keren gehad dat ik zo op de baan aan het focussen was, dat ik niet meer op mijn snelheid lette. Als er op dat moment een flitspaal was, dan had ik een boete gehad."

- Dit vind ik erg om te lezen, aangezien je wel effectief op je snelheid moet blijven letten, ook wanneer je te gefocust bent op de weg.

Betreffende het artikel, vind ik het zeker ook wel een meerwaarde dat er meer geïnvesteerd wordt in de trajectcontroles. Ik ben het er ook mee eens dat het dodelijke aantal verkeersongevallen drastisch zal verlagen. Wat ik wel merk, is dat er ook vaak wel een trajectcontrole aanwezig is, maar dat deze niet eens aangesloten is (bv. Kasterlee). Hierdoor vertragen automobilisten ook, zeker degene die hier niet op een geregelde basis langsrijden. Degene die er natuurlijk dagelijks voorbij komen, zoals mezelf, weten ook dat deze trajectcontrole niet werkt. Dit is zo ook bij flitspalen. Vaak staan deze gepositioneerd langst de weg, maar zit er geen camera in het toestel, omwille van besparingen of het bezitten van te weinig camera's.

Zeker de controles langst de snelwegen zullen ervoor zorgen dat de bestuurders hier op hun snelheid gaan letten. Vaak is het zo dat je voorbij wordt gestoken als je aan de maximumsnelheid zit, en dit is zoals we allemaal weten 120 km per uur. Er zijn zelfs wagens die voorbij 'vliegen' op deze wegen, tegen een snelheid van laat ons zeggen 140-150 km per uur. Deze bestuurders kunnen voor gevaar zorgen op de snelwegen.

Ik vind persoonlijk trajectcontroles ook het efficiëntst van de twee. Trajectcontroles zorgen dat er inderdaad, zoals Robin ook aangaf, op een gans traject gekeken wordt naar de snelheid. Dit zorgt ervoor dat mensen zich op een gegeven traject aan de toegelaten snelheid houden. Bij flitspalen komt het vaker voor dat mensen op hun rem gaan staan, totdat ze ver genoeg weg zijn van de flitspaal. Hierna geven de bestuurders dan terug extra gas om sneller te rijden. Dit is dus enkel op dat punt effectief, en niet over een heel traject.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.