actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 20th December 2016, 15:17
L*ze. Verhaegen L*ze. Verhaegen is offline
Registered User

Merkel: "Weerzinwekkend als dader aanslag Berlijn vluchteling is"

Angela Merkel reageert geschokt en bedroefd op de aanslag op een kerstmarkt, gisteravond in Berlijn. Dat heeft de Duitse bondskanselier deze voormiddag gezegd tijdens een persconferentie in de kanselarij. "Twaalf mensen die gisteren nog onder ons waren, die zich op Kerstmis verheugden, zijn er niet meer."

Het is een zeer moeilijke dag", sprak Merkel. "Net als miljoenen andere mensen in Duitsland ben ik diep geschokt en bedroefd over wat er gebeurd is. Dit is een onbegrijpelijke daad."

Gisteravond rond 20 uur vielen er minstens twaalf doden en 48 gewonden toen een vrachtwagen inreed op de kerstmarkt aan de Breitscheidplatz in de Berlijnse wijk Charlottenburg.

"Ik denk in de eerste plaats aan die mensen, aan hun familieleden en vrienden", aldus Merkel. "Ik denk aan de vele gewonden, die vechten voor hun leven en hun gezondheid. Ik wil dat u weet dat het hele land meerouwt. Wij allen hopen en velen bidden voor u."

De bondskanselier bedankte de hulpdiensten voor hun inzet, en drukte haar vertrouwen uit in de onderzoekers, die "deze laffe daad moeten ophelderen". "Ze zal opgehelderd worden, en bestraft, zo hard als onze wet verlangt."

Merkel herhaalde dat er nog onduidelijkheid bestaat over vele elementen, maar dat er moet worden uitgegaan van een terreurdaad. Eerder raakte bekend dat de dader mogelijk als vluchteling naar Duitsland gekomen zou zijn. "Het zou heel slecht te verdragen zijn als dit toe te schrijven is aan iemand die in Duitsland om bescherming en asiel gevraagd heeft. Dat zou weerzinwekkend zijn ten overstaan van de vele Duitsers die dag in dag uit vluchtelingen helpen en ten overstaan van de mensen die onze bescherming echt nodig hebben en die hun best doen om zich te integreren in ons land."

ANGELA MERKEL, DUITS BONDSKANSELIER
Later vandaag zit de bondskanselier samen met Duits president Joachim Gauck en burgemeester van Berlijn Michael Müller. Samen met de veiligheidsdiensten zullen ze de toestand en eventuele bijkomende maatregelen continu evalueren.

In de namiddag zal Merkel zich ook naar de Breitscheidplatz begeven, om haar medeleven te betuigen met de slachtoffers en hun families.

"Miljoenen mensen vragen zich af hoe we ermee kunnen leven dat zovelen de dood in gejaagd zijn op een kerstmarkt, waar we het leven vieren", aldus nog Merkel. "Een eenvoudig antwoord heb ik niet. Ik weet alleen: we kunnen en willen er niet mee leven dat de angst ons verlamt. We zullen de kracht vinden voor het leven zoals we dat in Duitsland willen leiden: vrij, samen en open."

Bron:
http://www.demorgen.be/buitenland/m...ng-is-b881ca97/

Mening:
Dit artikel gaat over dat angst ons niet mag verlammen maar ik begrijp dat dit inderdaad niet simpel is. Ik was onlangs aan het kerstshoppen in Maastricht, het was hier zeer druk, en dacht eraan 'Wat als hier nu opeens iemand een bom doet ontploffen?' Dit is in deze tijden niet raar meer want het is geen ver-van-mijn-bed-show meer.
Merkel steunt de slachtoffers en familieleden, wat zeer mooi is. Ze wil ook een betere veiligheid, wat dan ook een logische reactie is. Maar naar mijn mening is dit onvermijdelijk om zulke toestanden te voorkomen. Je kan niet voorspellen waar deze aanslagen zullen gebeuren, als het dan al om een aanslag gaat. IS heeft dit nog steeds niet erkend, dus het is nog niet zeker. De dader loopt blijkbaar ook nog steeds op vrije voeten rond.

Laatst aangepast door L*ze. Verhaegen : 20th December 2016 om 15:23.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:28.