|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Ruim 900 miljoen euro voor Londense fietsers
De Londense burgemeester Sadiq Khan gaat in zijn ambtstermijn 770 miljoen pond (ruim 918 miljoen euro) investeren in nieuwe fietsinfrastructuur in de Britse hoofdstad. Khan wil zo de meest fietsvriendelijke burgemeester van Londen worden.
‘Fietsen moet een veilige en natuurlijke transportkeuze worden voor alle Londenaars’, zei de nieuwe burgemeester. Fietsostrades De voorganger van Khan, Boris Johnson, was zelf een verwoed fietser en legde een pak fietspaden aan. De vrees bestond dat zijn opvolger minder ambitieus zou zijn, maar die komt nu zelf met een uitgebreid investeringsprogramma. Zo’n 770 miljoen pond, of 17 pond per persoon per jaar, is vergelijkbaar met fietsvriendelijke landen als Nederland of Denemarken, aldus The Guardian. In de plannen van Khan is onder meer sprake van twee nieuwe fietsostrades, in het zuidoosten en het westen van de stad. In de buitenwijken wordt de voorkeur gegeven aan fietspaden in rustige achterafstraatjes, waar doorgaand autoverkeer wordt beperkt. Steeds meer Londenaars kiezen voor de fiets om zich te verplaatsen. bron: 5/12 om 14:56 door poj | Bron: Belga http://www.standaard.be/cnt/dmf20161205_02609023 Mening:Het is een goede zaak dat de burgemeester van Londen het beleid van zijn voorganger voortzet. Een goede fietsinfrastructuur zorgt ervoor dat er meer mensen vlugger de fiets nemen in de plaats van de wagen. Dit zorgt ervoor dat er minder wagens op de baan zijn. Als er minder verkeer is, zijn er minder files, er is een vlottere verkeersdoorstroming en zo is er minder economisch verlies omdat wagens en vrachtwagens minder tijd verliezen in de file. Het is ook een goede zaak voor de gezondheid en conditie van de mensen die dan de fiets gebruiken om naar school of werk te fietsen. De luchtvervuiling in Londen wordt zo een stuk minder, dit is ook goed nieuws voor de gebouwen en monumenten van de stad die minder worden aangetast door de uitlaatgassen. |
#2
|
|||
|
|||
Ruim 900 miljoen euro voor Londense fietsers
Ik ben zelf al vaak in Londen geweest en heb er ook een familielid wonen. Vanuit haar verhalen en wat ik al een paar keer heb gezien, lijkt me deze investering van de nieuwe burgemeester geen slecht idee. Je verplaatsen in deze grootstad met de wagen is een no go. Je moet betalen om in de binnenstad te rijden terwijl je het merendeel van de tijd gewoonweg stilstaat omwille van de drukte. Een metroabonnement is belachelijk duur. Mensen krijgen vaak op hun werk een soort korting of voorschot om een metroabonnement te kopen, een beetje zoals de extra legale voordelen bij ons. Het metronetwerk in Londen is uitgebreid en goed georganiseerd, maar ook tijdens de spitsuren is het bijna niet mogelijk om je op een comfortabele manier te verplaatsen.
Het fietsen promoten lijkt me een zeer geschikte oplossing. Maar om de mensen aan het fietsen te zetten, heb je een goede infrastructuur nodig. Betere infrastructuur zal het dagelijkse pendelen van de Londenaars vergemakkelijken. Bovendien is fietsen gezond, zowel voor de mensen als voor het milieu. In Groot-Brittannië liggen de cijfers qua zwaarlijvigheid en obesitas enorm hoog, dit kan een kans zijn om de problemen aan te pakken. Ook België kan heel wat leren van het voorstel van meneer Khan. Dat het erbarmelijk gesteld is met de Belgische wegen, en dan vooral de fietspaden, is geen nieuws meer. Heel wat personen hebben deze problemen al duidelijk gemaakt. Als ik 's ochtends het nieuws op de radio beluister, en er wordt een overzicht gegeven van de files, krijg ik vaak het gevoel dat de structurele files als "gewoon" worden beschouwd. Ik vind dat absurd?! Misschien kan een betere infrastructuur van de Belgische fietspaden een groot deel van ons fileprobleem oplossen aangezien het openbaar vervoer duurder blijft worden? Ik zie in het plan van de Londense burgemeester een succesverhaal voor België. |