actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th November 2016, 15:35
Jannes.J*spers Jannes.J*spers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: retie
Posts: 46
Goed in wiskunde, middelmatig in wetenschappen

Geef een Vlaamse leerling uit het vierde leerjaar een moeilijke rekensom, en hij lost die zonder problemen op. Voor wetenschappen ligt dat anders, Vlaamse leerlingen scoren ‘slechts’ gemiddeld.

De Vlaamse leerlingen zijn erg goed in wiskunde: in een internationale rangschikking van leerlingen in het vierde middelbaar haalt Vlaanderen een (gedeelde) tiende plaats. Vlaanderen bevindt zich net onder de Aziatische toplanden; binnen Europa doen enkel Noord-Ierland en Rusland het beter. Dat blijkt uit de Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS), die in vijftig landen over de hele wereld werd uitgevoerd.

Wanneer de kinderen daarentegen vraagstukken over aardrijkskunde, biologie of natuurkunde moeten oplossen, halen ze nog maar de 31ste plaats. Vlaanderen komt daarmee een stuk boven het internationaal gemiddelde uit. ‘Eerder een zwakke prestatie’, staat te lezen in het rapport.


Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits vindt de resultaten vooral leerrijk. ‘Een mogelijke verklaring zit hem in het feit dat leraren aangeven zich onvoldoende gewapend te voelen om leerlingen uit te dagen, zeker wanneer het wetenschappen betreft. Schoolleiders wijzen dan weer op een tekort aan leermateriaal en aangepaste infrastructuur voor wetenschappen’, aldus Crevits.

Datum: 29 november 2016
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20161129_02598058

Eiegen mening: Ik kan me volledig aansluiten bij de mening van de scholleiders. Ze hebben te weinig infrastructuur om hun kinderen wat bij te brengen over de wetenschap. Zoiets moet je kunnen aantonen aan de hand van waarnemingen en zullen de kinderen dus zelf opdrachtjes moeten doen en hieruit een conclusie kunnen trekken. Het probleem zit hem er dan in dat de leerkrachten geen geschikte lesmaterialen hebben om deze proeven uit te voeren. bijvoorbeeld zoals in het secundair onderwijs een biologie of wetenschaplokaal laten maken voor zulke proeven. De kinderen zullen zich zo veel boeiender openstellen naar de wetenschapwereld. Zo zullen de kinderen na het krijgen van zowel theorie als praktijklessen veel meer leren en dit zal lijden tot betere resultaten.

Laatst aangepast door Jannes.J*spers : 29th November 2016 om 15:51.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.