actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st November 2016, 20:53
Laura.V*ndenborne Laura.V*ndenborne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Turnhout
Posts: 50
Belgen moeten Nederlandse files wegwerken

Mobiliteitsexpert Be-Mobile krijgt van de Nederlandse overheid 8 miljoen euro om de files te doen krimpen, door auto's met andere wagens en verkeerslichten te laten communiceren.

'Het verkeerslicht springt over 10 seconden op groen. Houd u klaar om te vertrekken' of 'Over 3 kilometer ontstaat file. Ga naar het linker rijvak en vertraag uw snelheid naar 90 kilometer per uur.'

Dergelijke boodschappen moeten bestuurders op Nederlandse wegen binnenkort in hun auto te horen krijgen met de hulp van het Belgische bedrijf Be-Mobile, een dochter van het telecombedrijf Proximus.

Het doel is files te verkorten en te bereiken dat de bestaande Nederlandse wegen 30 procent meer verkeer kunnen slikken. De Nederlandse overheid investeert in totaal 90 miljoen euro in het project, dat in 2020 voltooid moet zijn.

Daarvan gaat 8 miljoen euro naar Be-Mobile. 'Het is onze opdracht de auto's die in Nederland rondrijden met elkaar te laten communiceren', zegt Jan Cools, de CEO van Be-Mobile.

Met hulp van smartphone

Dat zal hij doen met de smartphone van bestuurders. 'Wij zijn in Nederland actief met de populaire verkeersapp Flitsmeister, die één miljoen gebruikers heeft. Wij weten exact waar die zich bevinden. Met die informatie en de informatie van telkabels op de Nederlandse snelwegen kunnen wij perfect in realtime meten waar er files zijn of waar het verkeer vertraagt. Die opstoppingen kunnen we oplossen door chauffeurs info te geven over hoe ze moeten rijden.'

Op termijn zal de smartphone overbodig worden. 'Nieuwe auto's zijn steeds vaker verbonden met het internet.'

Ook opstoppingen die veroorzaakt worden door verkeerslichten wil Be-Mobile naar het verleden verbannen. 'Vandaag zijn verkeerslichten vaak dom. Ze wisselen zonder realtime info van groen naar rood', zegt Cools.

'Wij kunnen ervoor zorgen dat als een colonne auto's passeert, het licht op groen staat, zodat de auto's vlot kunnen doorrijden. Iemand die hun weg kruist, krijgt de boodschap dat hij even zal moeten wachten en kan daardoor al trager beginnen te rijden nog voor hij aan het kruispunt is.'

Zelfrijdende auto

Het huidige project van de Nederlandse overheid heeft een adviserende functie. Chauffeurs zullen boodschappen krijgen over hoe ze het best rijden. 'Maar in een later stadium kunnen we met de technologie die we nu gaan uitbouwen verkeer met zelfrijdende auto's in goede banen leiden', zegt Cools.

Dankzij het Nederlandse project zal Be-Mobile 25 nieuwe voltijdse werkkrachten in dienst nemen. Vandaag werken er 100 mensen voor Be-Mobile, dat 20 miljoen euro omzet boekt en een bedrijfskasstroommarge van zo'n 25 procent heeft.

Vlaanderen loopt drie jaar achter

'Nederland is een voorloper', zegt Jan Cools, de CEO van Be-Mobile. 'Vlaanderen ligt twee tot drie jaar achter. In Nederland zijn er ook veel files, maar anders dan in Vlaanderen zijn ze sneller opgelost. Dat komt onder andere doordat er meer dynamische verkeersinfo te zien is naast de wegen.'

Toch zijn we niet de slechtste leerling van de klas. 'Duitsland en Frankrijk doen het slechter. Bovendien is de Vlaamse overheid sinds enkele jaren aan een inhaalbeweging bezig. Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil meer dynamische snelheidsborden op de Vlaamse wegen.'

De slimme verkeerslichten en de systemen om files te vermijden die Be-Mobile in de komende jaren voor de Nederlandse overheid gaat maken, zullen niet meteen naar ons land komen, zegt Cools. 'Maar hopelijk kan het Nederlandse project op termijn de Vlaamse overheid overtuigen.'

Bron: De Tijd, Belgen moeten Nederlandse filles wegwerken, 21/11/2016, http://www.tijd.be/ondernemen/techn...1&ts=1479752362

Eigen mening:
Files zijn voortaan dagelijkse kost, niet enkel in Nederland maar ook bij ons. Zeker bij regenweer kunnen deze files ’s morgens oplopen tot 350 à 400 km. Moet dit mobiliteitsprobleem aangepakt worden? Het antwoord hierop is "ja" gezien het probleem jaarlijks groter en groter wordt. Ik denk dat deze app een enorme vooruitgang is. Het zou misschien ook interessant zijn als deze app de automobilisten waarschuwt wanneer een hulpdienst nadert.
Hopelijk gaat België ook investeren in het oplossen van ons mobiliteitsprobleem.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.