actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 16th October 2016, 17:24
Stef.L*enaerts Stef.L*enaerts is offline
Registered User

Daarom is opvolger Bhumibol onpopulair

De Thaise eerste minister kondigde aan dat kroonprins Maha Vajiralongkorn (63) zijn overleden vader koning Bhumibol zal opvolgen. De premier riep daarbij het volk op om de vrede te bewaren, want de kroonprins is erg onpopulair in het land.

Het overlijden van Bhumibol kwam niet onverwacht. De Thaise regering had zich hier al lang op voorbereid, want er staan grote belangen op het spel. In principe zou er geen probleem mogen zijn. Premier Chan-ocha vertelde dat er al in 1972 een opvolger voor koning Bhumibol werd aangewezen. De grondwettelijke raad werd op de hoogte gebracht dat kroonprins Maha Vajiralongkorn de opvolger van zijn vader zou worden. Maar net die kroonprins is niet onbesproken en is mee de oorzaak van de jarenlange politieke malaise in Thailand.

Geld en vrouwen
Vajiralongkorn komt al sinds jaar en dag in de Thaise en internationale roddelpers omwille van zijn levensstijl. Zo houdt de kroonprins enorm veel van gokken en is hij bovendien corrupt. Hij heeft ook voortdurend affaires met vrouwen. In totaal is hij al drie keer getrouwd, maar hij hield er ook lange tijd een minnares op na in Duitsland. Op vandaag woont hij daar nog altijd en is hij dus amper in Thailand aanwezig. Volgens sommige bronnen zou hij nu ook een kind hebben met een hostess van Thai Airways.

Labiel karakter
"Hij wordt zelfs gezien als iemand met labiel karakter. Een paar jaar geleden is er een video opgedoken van een feestje voor de verjaardag van de poedel van de kroonprins. Zijn toenmalige vrouw zit naakt naast hem", vertelt Thailandkenner Gie Goris van MO Magazine. De video was voor veel Thai de druppel. In Thailand werd het filmpje ondertussen overal verwijderd.

Niet meteen op troon
Een groot deel van de Thai zouden liever één van Bhumibols dochters tot koningin gekroond zien worden, maar dat is uitgesloten. Vajiralongkorn heeft al laten weten dat hij zijn vader niet meteen wil opvolgen en eerst samen met zijn landgenoten wil rouwen. Hij zal plaatsnemen op de troon na de begrafenis van de koning, maar het is nog niet duidelijk wanneer die zal plaatsvinden.

Bron: Geraadpleegd op 16/10/2016, via http://nieuws.vtm.be/buitenland/210...ibol-onpopulair

Eigen mening: Varijalongkorns vader, Bhumibol, twijfelde zelf of zijn zoon een geschikte opvolger was, maar durfde hem niet aan de kant te schuiven. Als de premier nu bij de aankondiging van de opvolging het volk moet vragen de vrede te bewaren, is dat toch niet pluis?

Zou het geen idee zijn om bij zulke opvolgingen ook een referendum te houden met de vraag of de opvolger al dan niet geschikt is? Dit zou in mijn ogen eventuele latere problemen kunnen voorkomen. Of maak ik daar een inschattingsfout? Elke leider, welke titel die ook draagt, hoort er toch te zijn voor het volk? De steun van het publiek lijkt mij dan ook zeer belangrijk. Hoewel die eerlijk en oprecht moet zijn... Want ik stel me de vraag of al die mensen effectief zo diep geraakt zijn bij het verlies of dat het nogmaals een verwonderlijk staaltje toneel is omdat de mensen niet veel keuze rest.

Enkele van mijn kennissen vertrekken volgende week naar Thailand. Ze kregen te horen dat ze daar verplicht zwarte kledij moeten dragen. Er werd zelfs gesproken over eventuele gevangenisstraffen moesten ze zich niet aan de regels houden. Ook het sociale leven ligt daar plat. Er zou op straat bijvoorbeeld nergens muziek te horen zijn, aangezien 'feesten' ten strengste verboden is. Zijn ze echt van plan dit een jaar lang vol te houden? Eerlijke en oprecht rouw lijkt me mooi, maar dit gaat mijn petje wat te boven.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:44.