|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Universiteiten willen kloof dichten
Een Antwerpse studentenvereniging begint zelf met studieadvies voor studenten met een migratieachtergrond. Die presteren opvallend slechter. Ook aan de KU Leuven start een nieuw project. "Deze kloof dichten is een van de grootste uitdagingen voor alle universiteiten."
Mahara is een islamitisch geďnspireerde studentenvereniging in Antwerpen. Dit academiejaar zal ze ook studiebegeleiding aanbieden "voor een maximale doorstroom van studenten met een migratieachtergrond". Uit cijfers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat deze jongeren slechter scoren. Ook studenten met een andere moedertaal dan het Nederlands behalen gemiddeld minder credits in verhouding tot het aantal opgenomen studiepunten. Khalid El Jafoufi, student rechten en nationaal voorzitter van Mahara: "We organiseren een aantal infosessies waarin we belangrijke vragen beantwoorden. Wat houdt leerkrediet precies in? Hoe moet ik mijn studie aanpakken? Als er nood blijkt aan extra begeleiding, verwijzen we door naar de juiste dienst." "Veel studenten met een migratieachtergrond zijn erg onzeker. Wat wil je: ik heb in het secundair te horen gekregen dat de universiteit niets voor mij zou zijn. Als je dan geen rolmodellen in je eigen omgeving hebt, is het een hele uitdaging om daar bovenuit te steken." Kersvers student Maharalid Hajar Amjoud (sociaal-economische wetenschappen) heeft zich ingeschreven voor de eerste sessie, omdat je "elke mogelijkheid om je studies te vergemakkelijken met beide handen moet grijpen. Ik denk dat Mahara dichter bij de studenten staat en beter weet wat studenten met een migratieachtergrond nodig hebben." Buddy's en mentors 'Veel studenten met een migratieachtergrond zijn erg onzeker. Als je dan geen rolmodellen hebt, is het een hele uitdaging' KHALID EL JAFOUFI, VOORZITTER VAN STUDENTENVERENIGING MAHARA Bij de vereniging krijgen studenten geen doop of cantussen, maar wel debatten en tips over studeren tijdens de ramadan. Muntthee in plaats van thé dansant. Mahara vormt zo de brug naar een doelgroep die de Dienst Studieadvies en Studentenbegeleiding van de Universiteit Antwerpen moeilijk kan bereiken. Daarom werken de twee organisaties nu samen. "Met onze studiebegeleiding bereiken we niet altijd de juiste doelgroep", vertelt Peter De Meyer, woordvoerder van de universiteit. "Het is al een opdracht om jongeren met een migratieachtergrond zich te laten inschrijven, maar hen laten slagen is nog iets anders. Het verhogen van hun studierendement is een van de grootste uitdagingen voor alle universiteiten." Voor minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) is het aan de instellingen om te beslissen hoe ze hun budget voor sociaal beleid besteden. Aan de UGent en VUB pakken ze het probleem onder meer aan met buddy's en mentors, ouderejaarsstudenten die nieuwelingen begeleiden. Aan de KU Leuven loopt al enkele jaren Coaching Extra, een begeleidingstraject voor studenten met specifieke diversiteitskenmerken. Ze krijgen bijkomende begeleiding voor studievaardigheden, -planning en -methode en academisch Nederlands. "We zullen nu een soortgelijk project opstarten voor studenten die al door het eerste jaar zijn geraakt," zegt Saloua Belahrir, coördinator van Contactpunt Allochtone Studenten, "want ook zij blijven extra steun nodig hebben, bijvoorbeeld omdat er thuis niet altijd de juiste onderwijscultuur heerst. Hun ouders laten zoon of dochter wel met rust in het eerste jaar aan de universiteit, maar daarna worden die vaak opnieuw ingezet in het huishouden of de familiezaak." Bron: De Morgen, Universiteiten willen kloof dichten, 05/10/'16, http://www.demorgen.be/binnenland/u...chten-ba7703e4/ Eigen mening: Naar mijn mening is dat een een stap in de goede richting. Anderstalige jongeren of jongeren met een migratieachtergrond krijgen vaak te maken met problemen gedurende hun studies. Ze begrijpen niet volledig wat er wordt gezegd, kunnen tijdens de lessen het hoog tempo hierdoor moeilijk volgen, hoe ze moeten studeren is hen soms vreemd,... Ideaal is naar mijn mening een buddysysteem. Op deze manier krijgen de studenten een vertrouwenspersoon die hen begeleid bij alle facetten van hun studies. Bij het feit dat men enkel studenten die al slaagde voor hun eerste jaar deze begeleiding wil geven, stel ik me toch vragen. Iedereen heeft toch even goed het recht op studiebegeleiding ongeacht welk jaar, richting je zit of welke afkomst je hebt. De grootste uitdaging is nog wel om de jongeren tot bij de studiebegeleiding te krijgen. Studiebegeleiding vragen is voor veel jongeren een stap, die ze niet zomaar zetten. |
#2
|
|||
|
|||
Universiteiten willen kloof dichten
Universiteiten willen kloof dichten
Net zoals Magalie ben ik zeer positief over het aanbieden van studiebegeleiding aan anderstalige jongeren/migratiejongeren. Het komt steeds meer en meer voor dat anderstaligen in België studeren. Dit is een moeilijke opgave als hij/zij de Nederlandse taal nog niet volledig beheerst. Net zoals Magalie zegt, wordt er lesgegeven aan een hoog tempo wat het nog moeilijker maakt. Het buddysysteem (anderstalige student - mentor/meter) lijkt mij een zeer goed idee. Op deze manier krijgen de anderstalige studenten een vertrouwenspersoon en wordt de student sneller opgenomen in het sociale studentennetwerk. |