|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Waar is de lucht het meest vervuild?
Van de wereldbevolking leeft negen op de tien mensen in gebieden waar de luchtkwaliteit niet voldoet aan de normen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Dat blijkt uit een rapport dat de WHO vandaag voorstelt. Van onze buurlanden doet enkel Luxemburg het slechter dan ons land.
Om de luchtverontreiniging te bepalen hanteert de WHO een norm van 10 microgram fijnstof per kubieke meter voor deeltjes met een diameter kleiner dan 2,5 micrometer. Daarbij gaat het ondermeer om de hoeveelheid sulfaat, nitraat en zwarte koolstof die in de lucht aanwezig is. Dat zijn stoffen die diep in de longen doordringen en dus een ernstig risico vormen voor de volksgezondheid. Boosdoeners zijn vooral inefficiënte transportmethoden, kolencentrales, industriële activiteiten en huiselijke brandstof- en afvalverwerking. Nu schrijft de WHO vandaag dat 92 procent van de globale populatie in een gebied woont dat die norm overschrijdt. Dat besluiten ze op basis van gegevens van ruim drieduizend plaatsen over de hele wereld, waaronder zowel steden als meer landelijke gebieden Enkel slechter in Luxemburg Als we kijken naar onze buurlanden dan doet enkel Luxemburg het slechter dan ons land. Met een gemiddelde van 16 microgram fijnstof per kubieke meter doen we het een stuk slechter dan de ons omringende landen. In Nederland (14,9), Frankrijk (12,7) en Duitsland (14,5) ligt het gemiddelde lager, al zitten ook zij nog ruim boven de norm van 10 microgram. Dat de verontreiniging in Europa groter zou zijn dan in de Verenigde Staten (8,5 microgram) wijt de WHO onder andere aan de vele dieselwagens in ons continent. Volgens de WHO overlijden jaarlijks 3,7 miljoen mensen aan de gevolgen van luchtvervuiling. Het gaat dan vooral om hart-, vaat- en longziekten. De meeste overlijdens - 88 procent - komen voor in de armere landen, en dan vooral in Zuid-Oost-Azië en in het Verre Oosten. Zo kwamen in 2012 ruim één miljoen Chinezen om het leven door de gevolgen van de luchtverontreiniging. Opvallend: als we kijken naar het aantal doden per honderdduizend inwoners dan spannen vooral Oost-Europese landen als Oekraïne, Bulgarije en Wit-Rusland de kroon. Voor België gaat het om dertig mensen per honderdduizend inwoners. Daarmee staat ons land op de 58ste plek, een stuk beter dan Duitsland (48ste plek met 33 doden) maar een pak slechter dan Frankrijk (132ste plek met 17 doden) of Nederland (96ste plek met 24 doden). Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160927_02488405 Eigen mening: Ik vind het heel belangrijk dat iedereen op de hoogte is van deze gevaarlijke situatie.Ondanks we altijd bepaalde contracten, protocollen en beloften maken en afsluiten, wordt de situatie toch steeds slechter en slechter. We moeten onze aanpak tegen de bestrijding van fijn stof verbeteren en vernieuwen om dit de wereld uit te krijgen. Wanneer ik lees dat de WHO schrijft dat 92% van de globale populatie in een gebied woont die de norm overschrijdt, word ik oprecht bang. Dat wil dus zeggen dat die andere 8% ofwel in niet vervuilde lucht leeft, wat me heel onwaarschijnlijk lijkt, ofwel betekent het dat in deze gebieden de luchtvervuiling de norm gewoon nog niet heeft overschreven. Zoals de titel aangeeft spreken we dus niet van vervuilde en niet vervuilde lucht. We spreken van meest en minst vervuilde lucht. Het is zeker een aanrader naar de hierboven vermelde link te surfen en de kaarten eens te bekijken. |
#2
|
|||
|
|||
luchtvervuiling
Eigenlijk geen nieuw nieuws, we wisten al langer dat het niet goed ging met de lucht. Toch zijn de cijfers die men erbij haalt erger dan ik had gedacht. Al stel ik me wel vragen bij het feit dat men de oorzaak van zoveel overlijdens koppelt aan de luchtvervuiling. Het is niet gezond, maar is dit echt 'de' oorzaak van al deze overlijdens? Of spelen er nog andere factoren mee?
Dergelijke problemen als luchtvervuiling of vervuiling in het algemeen zijn zaken waar al langer een oplossing naar gezocht wordt. Toch wordt er nog te weinig naar gekeken om dit te verbeteren, een voorbeeld is de autoloze zondag. Vroeger deden wij, als gezin, hier aan mee, maar dit jaar wisten we pas heel laat dat de autoloze zondag ging plaatsvinden, op een dag dat we wel effectief een lange autorit hadden gepland. Zou hier bijvoorbeeld niet terug wat meer aandacht naartoe moeten gaan? Het is misschien maar één dag, maar als iedereen op deze ene dag gaat stilstaan bij de gevolgen van (lucht)vervuiling, komen we misschien een stap dichterbij een betere toekomst. |