|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Scholieren in het verweer tegen Smartschool: "Laat ons met rust!"
Vlaamse Scholierenkoepel gaat in verweer tegen dwang van Smartschool en andere digitale schoolplatformen
De Vlaamse Scholierenkoepel neemt het niet langer dat leerkrachten leerlingen na de schooluren via digitale platformen als Smartschool bestoken met taken en opdrachten. Geen onbelangrijk signaal: "Het welbevinden van de leerlingen heeft ook een invloed op hun prestaties." Een eenvoudig digitaal platform, waar leerkrachten de nodige documenten voor hun vakken kunnen uploaden en waar leerlingen met vragen terechtkunnen bij hun lesgevers: dat is Smartschool voor middelbareschoolstudenten. Maar Smartschool creëert ook extra druk: leerkrachten kunnen na de schooluren nog een opdracht geven, en leerlingen voelen zich verplicht voortdurend online te zijn. Daarom trekt de Vlaamse Scholierenkoepel (VSK) aan de alarmbel. "Smartschool is een heel nuttig instrument om online documenten te delen en je punten te bekijken", vertelt Lora Hasebroekx, voorzitster van de VSK..... Bron: http://www.demorgen.be/opinie/schol...rust-bb3f4db9c/ Eigen mening: Op onze school werkten we ook met Smartschool. Dit was erg handig. Onze schoolagenda moest niet meer standaard mee naar school, en we moesten niet meer ieder lesuur opschrijven wat we gingen doen. Ik vind toch dat de Vlaamse Scholierenkoepel zeker een punt heeft. Leerlingen voelen zich verplicht online te zijn, wat de druk erg verhoogt. Ook gaat men er met zo'n systeem van uit dat iedereen beschikking heeft tot een computer met internet waar toch, zelfs nu nog altijd, voorzichtig moet mee worden omgesprongen. Bij onze school was er de afspraak dat er na 16:00u niets meer mocht bijkomen tegen de volgende dag. Dat vond ik een goede regel. |