|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Slechts twintig vastbenoemde leerkrachten ontslagen
Jaarlijks wordt slechts een twintigtal vastbenoemde leraars ontslagen, zo schrijft De Tijd dinsdag. Dat is amper 0,02 procent. Het percentage, door Vlaams Parlementslid Koen Daniëls (N-VA) opgevraagd bij Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V), bewijst dat het vrijwel onmogelijk is een vastbenoemde kracht de deur te wijzen.
Als er geen tucht- of dringende redenen in het spel zijn, is het bijzonder moeilijk om een slecht functionerende leerkracht te ontslaan. Het kan pas na twee opeenvolgende negatieve evaluaties, of drie in de hele loopbaan. Die negatieve scores kunnen worden aangevochten bij een college van beroep. Vaak sneuvelen de dossiers door procedurefouten. In dat geval kan de betrokkene gewoon blijven lesgeven. “Veel directeurs hebben een sterk dossier, maar het ontbreken van een datum, handtekening of juist adres volstaat om het te laten sneuvelen”, zegt Marc Keppens, die namens het katholiek onderwijs in het college van beroep zit. Lieven Boeve, de topman van het katholiek onderwijs, trok afgelopen weekend aan de alarmbel en pleitte voor een moderner personeelsbeleid. De onderwijsvakbonden weigeren voorlopig de discussie te openen. Ze ligt ook niet op tafel in de onderhandelingen over het lerarenloopbaanpact. “Gaat het er in andere bedrijven dan zo anders aan toe?”, vraagt Jos Van Der Hoeven van de christelijke onderwijsvakbond. Bron: De Standaard, 24/05/2016 http://www.standaard.be/cnt/dmf20160524_02304445 Mening: Het is inderdaad zeer moeilijk om een vastbenoemde leraar te ontslaan. Het cijfer verbaast me dan ook echt! De meeste vastbenoemde leerkrachten denken werkzekerheid te hebben tot ze op pensioen gaan, maar blijkbaar mogen we daar ook al niet meer van uitgaan. Zoals in het artikel vermeld staat, word je pas ontslagen na twee of drie negatieve evaluaties. Een vastbenoemde leraar heeft zich duidelijk al bewezen wat zijn kennen en kunnen zijn binnen zijn vak en binnen de school. Daarom vind ik twintig vastbenoemde leraren toch wel enorm veel. Als we het dan als percentage bekijken is 0,02 procent niet veel, maar toch schrik ik van dit cijfer. |
#2
|
|||
|
|||
Ik begrijp dat men het moeilijk heeft gemaakt om vastbenoemde leerkrachten te ontslaan om deze job aantrekkelijker te maken. Er zijn veel jonge leerkrachten die na 5 jaar uit het onderwijs stappen en een andere job zoeken, deels omdat ze geen werkzekerheid hebben. Ik denk dat door het systeem van vaste benoeming, en het moeilijke ontslag van vastbenoemde leerkrachten ervoor zorgt de kwaliteit van het onderwijs achteruit gaat. Veel oudere leerkrachten zijn vastgeroest in hun gewoonten en doen nog weinig aan vernieuwing.
Ik ben zeker voor het systeem van vaste benoeming omdat jonge leerkrachten anders misschien vaker gaan afhaken, of dat jongeren minder gaan kiezen voor de job. Maar ik denk dat er toch aanpassingen moeten komen want er wordt toch wel misbruik gemaakt van het systeem en we moeten de kwaliteit van het onderwijssysteem behouden, of zelfs verbeteren. |
#3
|
|||
|
|||
Ik ben het volledig eens met Ellen. Wat het beroep leerkracht zo aantrekkelijk maakt is onder andere de vaste benoeming. Hierdoor heb je zekerheid, iets wat je niet bij elk beroep hebt. Maar door deze vaste benoeming hebben de leerkrachten, die deze vaste benoeming al hebben, vrij spel. Ze kunnen in principe doen wat ze willen omdat ze toch vast benoemd zijn, het is dan niet zo simpel om hen te ontslaan.
|