|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Rellen aan de gang in Grieks vluchtelingenkamp: 'Ze zijn gewapend met ijzeren staven'
In het Griekse vluchtelingenkamp in Idomeni zijn rellen aan de gang tussen honderden vluchtelingen. Dat meldt kunstenaar Carlo Herpoel die ter plaatse is en voor Knack.be een dagboek bijhoudt.
Op dit moment zijn er in het vluchtelingenkamp van Idomeni zo'n 300 mensen aan het vechten', vertelt kunstenaar Carlo Herpoel aan Knack.be. Herpoel vertoeft sinds april in Idomeni. 'De rellen begonnen achteraan in het kamp, er zijn al een paar gewonden en ze zijn gewapend met ijzeren staven. Af en toe moet de politie tussenkomen en er zijn zelfs mensen die met hun tent weggelopen zijn.' Hij heeft ook gezien hoe de rellen ontstaan zijn: 'De Syriërs zijn begonnen, onder elkaar, en trekken nu richting het deel van het kamp waar de mensen uit Pakistan zitten. Dat klikt blijkbaar niet. Op een bepaald moment hebben ze alle kanten van het kamp aangevallen, toen zijn er een paar duizend mensen weggelopen.' Bron: Knack, 10/05/2016 http://www.knack.be/nieuws/wereld/r...mal-701617.html Eigen mening: Ik kan begrijpen dat er soms spanningen ontstaan in deze vluchtelingenkampen. Het zijn natuurlijk niet de beste leefomstandigheden. Iedereen is een beetje gefrustreerd omdat ze bij wijze van spreke 'vast' zitten in deze kampen en deze frustratie kan soms hoog opwaaien. Ik vind wel dat deze frustraties niet moeten worden opgelost door middel van geweld. Geweld lost niets op, zeker geen frustraties want dan nemen de frustraties alleen maar toe. De mensen in deze kampen moeten een beetje respect tonen omdat ze toch worden opgevangen. Door beginnen te vechten zullen de vluchtelingen in het algemeen een negatieve reputatie krijgen, wat natuurlijk niet goed is voor de integratie die later zal volgen. De inwoners van de landen waar de vluchtelingen verblijven zullen een negatief beeld vormen, en dit is zeer nadelig voor de vluchtelingen die zich goed gedragen met oog op integratie. Laatst aangepast door Senne.V*nRompuy : 10th May 2016 om 16:59. |
|
|||
|
|||
Zo veel verschillende meningen en culturen bij elkaar, dit kan voor spanningen zorgen. Toch hebben al deze mensen zeker 1 ding met elkaar gemeen, ze moeten vluchten omdat hun eigen land te gevaarlijk is en leven in erbarmelijke omstandigheden. Natuurlijk niet iedereen kan het met elkaar vinden maar dit is geen reden om geweld te gebruiken. Dit doet me denken aan het aan de honderden asielzoekers die op de vuist gingen in het vluchtelingenkamp in Leopoldsburg, omdat een vrouw geen hoofddoek wou dragen. Deze toestanden begrijp ik niet. Ik begrijp niet dat je gaat vluchten van al het geweld en gevaar in je eigen land, maar in een vluchtelingenkamp, een kamp dat er staat om die personen te helpen, dat ze daar het geweld naar toe brengen. Je kan het hypocriet noemen, maar ik vind het vooral erg, erg voor de mensen die weggevlucht zijn voor het geweld en opnieuw geweld tegen komen.
|
|
|||
|
|||
Uiteraard is het logisch dat mensen na weken of zelfs maanden van onzekerheid zich niet meer kunnen beheersen. Dit komt door de vermoeidheid en verlies van hoop denk ik dan, ze schuiven de schuld op anderen en zo ontstaan er ruzies. Dat de ene groep de andere groep dan weer wat kwalijk neemt en zo blijft dit 'spelletje' aan de gang.
Dit komt door vermoeidheid, verlangen naar thuis, het opgeven van hoop en slechte omstandigheden dat men hier ruzie begint te maken. Men zoekt sterkte bij de andere en daarom komen er groepen tot stand, ik zie hier verschijnselen terugkomen die zich in de geschiedenis ook afspeelden. Men vormt een groep en voelt zich daardoor sterk, men staat er niet meer alleen voor. Natuurlijk gaat dit ten koste van mensen die zich liever concentreren op hun familie en hun reis naar een land waar ze weer iets kunnen opbouwen. Ik weet de reden uiteraard niet, het kan ook wat stoerdoenerij zijn of tussen verschillende religies, maar ik schrik er niet van dat er in zo'n vluchtelingenkamp ruzie ontstaat. |