|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Katholiek onderwijs geeft moslims volwaardige plek op school
Katholiek onderwijs geeft moslims volwaardige plek op school
Katholiek Onderwijs Vlaanderen gaat moslims en andersgelovigen een volwaardige plek geven op school. Door een grote omwenteling komt er op scholen met zeer veel moslims meer plaats voor hoofddoeken, speciale plekken om te bidden en vrijwillige islamles buiten de schooluren. Het katholieke onderwijs staat voor een ingrijpende omwenteling. Het maakt werk van een schoolmodel waarin andere religies en levensbeschouwingen een bijzonder grote rol krijgen. Het betekent dat moslims en andersgelovigen op scholen waar zij in groten getale aanwezig zijn een plek zullen krijgen en gerespecteerd zullen worden zonder dat zij met 'bekeringspogingen' te maken krijgen. Anders gesteld: zij zullen hun religie volop mogen beleven. Er komt dan ook meer ruimte voor religieuze symbolen zoals de hoofddoek, mogelijk speciale plekken om te bidden naast de katholieke kapel en islamitische lessen of uitstappen als vrijwillige buitenschoolse activiteit, zo bevestigt topman Lieven Boeve aan De Morgen. "Het is een ambitieus project, maar uit onderzoek blijkt dat onze identiteit helemaal verwatert als we niets doen. Wij houden onze scholen een spiegel voor om een nieuwe stap te zetten. De tijd dat wij onderwijs voor én door katholieken aanboden, is voorgoed voorbij. De katholieke identiteit hoeft voortaan niet noodzakelijk door elke leerling of leraar te worden gedeeld, zolang ze het project van de school maar ondersteunen. Het lerarenkorps zal door de vergrijzing immers steeds meer moslims gaan tellen." Rolmodel De voorbije weken raakte al bekend dat drie katholieke hogescholen in hun lerarenopleidingen vakken levensbeschouwing of islam gaan aanbieden. Het moet moslims aanzetten om les te gaan geven in katholieke scholen, iets wat Boeve als een grote meerwaarde ziet. Zij kunnen dan als rolmodel dienen voor islamitische leerlingen, die nu al hun weg vinden naar het katholieke onderwijs. Wel kunnen zij vandaag slechts heel zelden rekenen op bijvoorbeeld speciale plekken om te bidden en moeten zij het vak godsdienst volgen. Het model van de dialoogschool, dat Boeve samen met collega-theoloog Didier Pollefeyt (KU Leuven) ontwikkelde en dat op 2 juni centraal staat op een vernieuwingscongres van de koepel, moet in de toekomst meer moslimleerlingen aantrekken, maar ook de katholieke identiteit versterken. In de praktijk zullen leerlingen die moeten (her)ontdekken, omdat ze geconfronteerd worden met andere identiteiten, bijvoorbeeld die van hun islamitische klasgenoten. Een pluralistische benadering, zoals ook het Gemeenschapsonderwijs (GO!) bepleit, maar dan wel een waarbij katholieke scholen zichzelf kunnen blijven en neutraliteit niet vooropstaat. "Het is niet langer de bedoeling om moslims of andersgelovigen te bekeren tot het eigen grote gelijk", stelt Pollefeyt, eveneens vicerector onderwijs aan de KU Leuven. "Wij willen moslims, andersgelovigen en onszelf versterken. We gaan geen religies vermengen, maar in een dialoogschool is er naast een christelijke kapel ook plaats voor een gebedsruimte voor moslims en de hoofddoek. In het huidige vak godsdienst zit die diversiteit ook verwerkt. Moslims moeten erin tot hun recht komen, ook al wordt de christelijke traditie niet uit het oog verloren." Significant "We moeten scholen de ruimte geven om daar creatief mee om te gaan", zegt Boeve. "Het koesteren van een eigen identiteit is niet tegengesteld aan openheid voor andere religies. Het is zeer significant dat we op dit punt zijn beland. Aan de ene kant zijn er mensen die religie willen verbannen uit de publieke ruimte, maar aan de andere kant organiseert het veld zich nu zo dat dit juist minder het geval zal zijn." Bron: De Morgen, 4/05/2016 http://www.demorgen.be/binnenland/k...chool-b168040f/ Eigen mening: In het dagelijkse leven komen we steeds meer en meer in contact met andere religies, godsdiensten en culturen. Ik vind het een goed idee om deze verschillende religies, godsdiensten en culturen te verenigen in scholen, ook in katholieke scholen. Het is al lang verleden tijd dat er enkel katholieke leerlingen in de katholieke scholen zaten, want er komen meer en meer kinderen bij met een andere religie. Waarom zouden we dat tegenhouden? Leerlingen moeten toch ook leren dat er andere religies, godsdiensten en culturen zijn? Daarnaast denk ik dat ze zo een heel ander beeld gaan vormen over deze andere religies, godsdiensten en culturen. Vaak stellen mensen zich hier niet voor open, omdat ze 'bang' zijn voor het onbekende. Ze weten vaak niet hoe ze zich moeten gedragen tegen iemand met een andere religie, cultuur of godsdienst. Op deze manier laat je leerlingen kennis maken met het onbekende en zullen ze hier waarschijnlijk ook anders tegenover staan, denk ik. Ten slotte ga ik het akkoord met het artikel wanneer er staat dat de christelijke traditie zeker niet verloren mag gaan. Katholieke scholen hebben christelijke tradities, dat typeert ze. Ik zou het jammer vinden moesten deze tradities verloren gaan. Laatst aangepast door Hanne V*n Dooren : 4th May 2016 om 10:17. Reden: Toevoegen bron |
#2
|
|||
|
|||
Reactie op: Katholiek onderwijs geeft moslims volwaardige plek op school
Ik vind het een grote en voorwaartse sprong in onze samenleving. Op deze manier worden mensen met een andere culturele achtergrond ook gewaardeerd. Er wordt niet verwacht dat anderen zich gaan bekeren en dat is ook niet het doel. Ik vraag me wel af hoe de leerlingen hierop zouden reageren. Ik denk dat het niet bij iedereen in goede aard valt. Iedereen gelooft nog steeds in wat hij of zij wil, uiteraard. Wat ik ook een pluspunt vind, is dat het 'systeem' pas ingevoerd wordt als er van een bepaalde religie vele mensen op school zitten. Vele van hen hebben ook het gevoel dat ze door hun geloof gediscrimineerd worden. Door deze stap te zetten, denk ik dat iedereen van verschillende culturen en religies meer naar elkaar gaan toegroeien. Iets wat we enkel kunnen toejuichen. Iedereen kiest uiteindelijk wat die er mee doet. Leerlingen die moslim zijn, kunnen zelf de keuze maken of ze al dan niet extra islamlessen volgen. Dat ze zelf de keuze mogen maken, beďnvloedt ook het beslissingsvermogen van de leerlingen. Zoals Boeve al aanhaalt, is het inderdaad een meerwaarde om islam aan te bieden als vak bij de lerarenopleiding. Ook in het lerarenkorps op elke school mag er van mij best meer diversiteit zijn. Net zoals Hanne vind ik het ook goed dat het ook in katholieke scholen zal worden aangeboden.
|