|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Akkoord met politiebonden over veiligheid, luchthaven ten vroegste zondag beperkt ope
Er is een akkoord met de politievakbonden over de beveiliging van de luchthaven van Zaventem. Dat bevestigen de vakbonden en het kabinet van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon. Het akkoord brengt een beperkte heropening van de luchthaven een stap dichterbij. Brussels Airport meldt op de website van Eurocontrol dat er ten vroegste zondag opnieuw passagiersvluchten zullen plaatsvinden op de luchthaven.
"Er zal geen commercieel passagiersverkeer vertrekken van of landen op Brussels Airport tot 2 april om 23.59 uur UTC-tijd", klinkt het in de NOTAM (Notice to Airmen) van Brussels Airport op de website van de Europese luchtverkeersleider. Dat is 3 april om 01.59 uur 's ochtends Belgische tijd. Verschillende bronnen hadden eerder al gezegd dat het zeer onwaarschijnlijk was dat de luchthaven morgen al opnieuw passagiers zou kunnen verwerken, nadat Binnenlandse Zaken en politievakbonden het vanavond laat pas eens raakten over de beveiliging luchthaven. De bonden hadden strenge veiligheidsmaatregelen gevraagd, maar een akkoord hierover bleef uit. Vanavond raakten alle partijen het dan toch eens. "Wij vroegen dat iedereen die het luchthavengebouw binnenkomt gescreend zal worden, en dat zal nu ook gebeuren", zegt Eric Picqeur (ACOD). Screening buiten luchthavengebouw Hoe zal die screening gebeuren? Van bij het aanrijden zal een camera alle nummerplaten van de wagens controleren. Voor de parkings komen er willekeurige controles van voertuigen (de vakbonden wilden hier systematische controles, maar die komen er niet om files te vermijden). Voor het betreden van de luchthaven is er wel systematische (dus van iedereen) controle van identiteits- en reisdocumenten en wordt de bagage door een scanner gehaald. Dat zal in tenten gebeuren buiten het luchthavengebouw. Ook iedereen die op de luchthaven werkt, zal grondig gescreend worden. De bonden van de luchtvaartpolitie kregen ook toegezegd dat er tot 2 miljoen euro wordt uitgetrokken voor materieel (wapens en voertuigen). De precieze oplijsting van de noden zou tegen 13 april gebeuren. Eerder was er ook al toegezegd dat er 200 bijkomende agenten aangeworven worden. Minister Jambon reageert, via zijn woordvoerder, tevreden op het akkoord. Hij dankt de vakbonden voor hun constructieve houding. Heropstart Wanneer de luchthaven terug beperkt opengaat is nog niet duidelijk. Morgen zal er vermoedelijk meer duidelijkheid komen over de praktische regelingen voor passagiers om op de luchthaven te geraken, en over welke vluchten er vanaf zondag zouden plaatsvinden. Er wordt voor vluchten in eerste instantie gekeken naar luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines, die de luchthaven in Zaventem als thuisbasis heeft. Zij liet eerder al weten de plannen klaar te hebben om snel een deel van de vluchten die nu vanop alternatieve luchthavens worden uitgevoerd, terug naar Brussel te verhuizen. Daarbij zou de prioriteit gaan naar de langeafstandsvluchten (Afrika en Noord-Amerika). De maatschappij zal evenwel nog een tijd beroep moeten blijven doen op regionale luchthavens voor een deel van haar vluchten. De heropstart van Brussels Airport is sowieso maar gedeeltelijk: via de tijdelijke infrastructuur die na de aanslagen van dinsdag 22 maart werd ingericht, zouden 800 vertrekkende passagiers per uur behandeld kunnen worden. Dat is ongeveer 20 procent van de normale capaciteit, zo stelde de luchthaven eerder. "Symbolisch" Premier Michel reageert bij monde van zijn woordvoerder tevreden dat de weg is vrijgemaakt voor een heropstart van de luchthaven. "Dat is symbolisch en economisch belangrijk." Eigen mening: Een heropstart van Zaventem is zeer belangrijk voor ons. We moeten verder met ons leven na de gruwelijke gebeurtenissen van 22 maart. Deze nieuwe maatregelen zullen ervoor zorgen dat de heropstart sneller verloopt en dat al de personeelsleden en passagiers zich veilig voelen. De vraag is of het echt veilig is. Er worden 200 extra agenten aangenomen, maar ze kunnen nooit iedereen volledig screenen. Dit is ook normaal, omdat het een heel grote onderneming zou zijn om iedereen te controleren van boven tot onder. Daar is geen tijd en geld voor en het zou voor vertragingen zorgen. Ze vinden altijd wel manieren om toch maar iets langs deze beveiliging te smokkelen. Als ze dit te riskant vinden, wegens beveiliging, om Zaventem nogmaals een doelwit te maken, dan nemen ze een ander doelwit waar het ook heel druk is en waar minder beveiliging is. Ik denk dat ze altijd gemakkelijke doelwitten zullen vinden en we kunnen ons ook niet op alles voorbereiden. Er zullen er altijd door de mazen van het net glippen. Deze maatregelen zijn dus eerder om mensen gerust te stellen en om structuur in de chaos te krijgen, volgens mij. Bron: De Morgen, 02/04/2016, http://www.demorgen.be/binnenland/a...-open-b3c9ab28/ |