actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st March 2016, 16:53
maurane.v*ndoninck maurane.v*ndoninck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Westerlo
Posts: 84
Aantal voetgangers slachtoffer van verkeersongeval daalt niet

Aantal voetgangers slachtoffer van verkeersongeval daalt niet
Elk jaar worden meer dan 200 voetgangers gedood of zwaargewond bij ongevallen aan een oversteekplaats. Dat blijkt uit cijfers die het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) donderdag bekend maakte. De cijfers voor 2015 zijn nog niet beschikbaar, maar het BIVV stelt vast dat het aantal ongevallen op oversteekplaatsen voor voetgangers de jongste tien jaren niet afnemen.

Op 1 april 1996 trad artikel 40.4.2. van de wegcode in voege. Dat artikel verplicht bestuurders voorrang te verlenen aan voetgangers die aan een onbeschermde oversteekplaats de weg oversteken of op het punt staan dat te doen. Twintig jaar later stelt het BIVV vast dat voetgangers nog steeds vaak betrokken zijn in verkeersongevallen.

In 2014 werden in ons land 4.908 voetgangers slachtoffer van een verkeersongeval, 106 bekochten dit met hun leven en 527 raakten zwaargewond. De cijfers evolueerden niet sterk. In 2005 telde het BIVV 4.771 slachtoffers (waarbij 108 doden en 729 zwaargewonden). Dat bleef sindsdien vrij stabiel. Enkel 2013 vertoonde met 4.394 slachtoffers (99 doden en 563 zwaargewonden) een eenzame knik. Circa vijftien procent van de voetgangers die een ongeval hadden werden ernstig geraakt. Voetgangers zijn dan ook een bijzonder kwetsbare categorie weggebruikers.

Jongeren en 60-plussers
Het BIVV onderscheidt twee risicogroepen: kinderen en jongeren tot 19 jaar, goed voor bijna 20 procent van alle gedode of zwaargewonde voetgangers, en anderzijds de 60-plussers, met 37 procent van alle gedode en zwaargewonde voetgangers en bijna 1 gedode voetganger op twee.

Een andere onrustwekkende vaststelling is dat nagenoeg een op de drie ongevallen met voetgangers zich voordoet op een oversteekplaats met verkeerslichten, terwijl die net bedoeld is om hen te beschermen. “Deze ongevallen worden vaak veroorzaakt door onvoorzichtigheid van beide kanten. Enerzijds lopen sommige voetgangers gewoon de oversteekplaats op zonder oog te hebben voor naderende weggebruikers, anderzijds ‘vergeten’ sommige automobilisten te vertragen als ze een oversteekplaats naderen en vertikken zij het om voorrang te geven aan voetgangers die oversteken of op het punt staan om dat te doen.”

Bron: De Standaard - 31/03/2016
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160331_02212091

Mening: Voetgangers zijn, net zoals fietsers, zwakke weggebruikers. Het is dan ook jammer om geen daling in dodelijke slachtoffers te verkrijgen.
In het artikel zegt men dat de oorzaak van een dodelijk ongeval met een voetganger vaak bij beide kanten te zoeken is. Automobilisten kijken vaak te weinig om naar voetgangers, maar voetgangers verwachten vaak dat ze goed zichtbaar zijn voor automobilisten en dat deze dan wel zullen stoppen.
Hier gaan beide partijen gedeeltelijk in de fout.
Automobilisten zouden meer aandachtig moeten zijn bij het kruisen van een zebrapad. Maar voetgangers moeten zich er beter van bewust worden dat ze niet altijd opvallen in het verkeer. Bij het oversteken op een zebrapad aan verkeerslichten, is het bijvoorbeeld aan te raden om nog steeds de aankomende auto's in de gaten te houden.

Laatst aangepast door maurane.v*ndoninck : 31st March 2016 om 17:22.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st March 2016, 19:32
valerie.w*ls valerie.w*ls is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Olmen
Posts: 86
Ik kan me volledig vinden in de mening van Maurane. Het is inderdaad zeer jammer dat er elk jaar meer dan 200 voetgangers gedood of zwaargewond raken aan een oversteekplaats. Wat me vooral verbaasd, is het feit dat het gaat om ongevallen bij een oversteekplaats. Je verwacht net dat deze oversteekplaatsen en verkeerslichten die bepaalde omgeving veiliger maken, maar niets blijkt minder waar. Het valt mezelf ook op als ik me bevind aan een oversteekplaats dat slechts weinig automobilisten zelf het initiatief nemen op te stoppen terwijl dit eigenlijk toch verplicht is aan een zebrapad wanneer een voetganger aanstalten maakt om over te steken. Zelfs als de verkeerslichten bij de oversteekplaats vlak in het centrum van mijn dorp op rood staan, zijn er nog automobilisten die het niet nodig vinden om te stoppen. Toch moeten we zoals Maurane al zei, dit probleem niet alleen op de automobilisten afschuiven. Ook de voetgangers zouden oplettender moeten zijn en er niet te snel vanuit gaan dat alle auto's hen zien.
Zeker bij slechte weersomstandigheden moeten voetgangers extra oplettend zijn. Je verwacht natuurlijk bij een oversteekplaats dat je zichtbaar bent, maar je kan beter altijd dubbelchecken als zwakke weggebruiker.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.