|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Tablets breken niet door op Vlaamse scholen
Tablets breken niet door op Vlaamse scholen
Vandaag om 07:30 door Lotte Alsteens Enkele jaren geleden leek de omschakeling ingezet: minder handboeken en meer tablets op de schoolbanken. Maar vandaag zijn iPadscholen nog steeds een uitzondering. Scholen wachten op meer input van de uitgeverijen, uitgeverijen wachten op meer vraag van de scholen. In het Erasmiaans Gymnasium in Rotterdam, Nederland, werd onlangs het digitaal leren – het gebruik van iPads in plaats van handboeken – geëvalueerd. Conclusie: er zullen weer meer boeken gebruikt worden, bericht het NRC Handelsblad. Te vaak zijn de digitale leerboeken niet meer dan een pdf van de papieren versie, zonder enige interactiviteit Het gebrek aan origineel digitaal materiaal is ook een belangrijke reden waarom de tablet in de Vlaamse scholen nauwelijks voet aan de grond krijgt. Vandaag is er nog steeds maar één Vlaamse school waar alle leerlingen met een iPad werken, secundair onderwijs Sint-Jozef Sint-Pieter in Blankenberge. De bottleneck zit hem in het bronmateriaal, zegt projectleider van EduTab Winnie Valbracht. ‘Uitgeverijen moeten meer manieren vinden om de tablet naast het boek te gebruiken, we leven nu eenmaal in een wereld waarin we opgroeien met die apparaten. Alle uitgeverijen beseffen dat ook, maar de investering rendeert pas als voldoende scholen meestappen in het verhaal.’ Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160217_02135188 Eigen mening: Het is een goed idee om de tablet meer te integreren in de scholen. Leerlingen leven nu eenmaal in een wereld waarbij we het digitale niet meer kunnen uitschakelen. Echter blijkt dit proces niet aan te slaan. Dat verbaast me niet. Het is lastig om aan de slag te gaan met IPads in de school of klas. Je moet de juiste hoeveelheid ter beschikking hebben op een school. Ik kan me best voorstellen dat wanneer een school IPads voor meer dan een klas moet voorzien, dat een grote kost wordt. Niet enkel het aanschaffen van het materiaal maar ook het regelmatig herstellen of vervangen. Er moet een goede internetaansluiting gevonden worden waardoor ze in een klas ook tegelijkertijd kunnen werken. Daarmee vind ik het geen oplossing om de boeken volledig te vervangen door IPads. Wel moet het kunnen dat er een gevarieerd aanbod wordt opgesteld waarbij leerlingen regelmatig in contact komen met het veilig en creatief omgaan met IPads en pc’s. Ik vermoed dat er nu te weinig bewijs op tafel ligt om aan te tonen dat dit een efficiënte leerweg is. Wanneer we dat kunnen verwezenlijken in combinatie met origineel digitaal materiaal, kunnen we de IPad zeker integreren in het lesgebeuren. Wat niet wil zeggen dat we de boeken aan de kant moeten schuiven. Het leren schrijven en het zelf oplossen van oefeningen zonder swipen, lijkt me een must. |