actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Just Comments...
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th February 2016, 17:53
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Thumbs down Beschamend en kortzichtig

Beschamend en kortzichtig

Bart Sturtewagen


Een economische sector waarin de grootste spelers betrapt zijn op grootschalige, systematische fraude, daarvan verwacht je dat die tijd nodig heeft om weer enige respectabiliteit en slagkracht te verwerven. Dat geldt kennelijk niet voor de Europese autobouwers, ondanks het wereldwijde schandaal rond de sjoemelsoftware van Volkswagen van eind vorig jaar. In een krachtmeting tussen hun lobbykrachten en het Europees Parlement haalden ze gisteren een klinkende overwinning. Daardoor mogen auto’s nog tot 2021 dubbel zoveel stikstofoxide uitstoten als de norm die al in 2007 is vastgelegd.


Het is onthutsend: in plaats van alles in het werk te stellen om tegen 2015 klaar te zijn om de norm toe te passen, heeft de marktleider zich ertoe verlaagd via een technologisch trucje de meting te belazeren. Er zijn indicaties, onder andere een onderzoek van de VRT-nieuwsdienst bij Opel, dat het niet om een unieke fraude gaat. Desondanks krijgen de constructeurs nieuw uitstel om een norm te halen die minder streng is dan degene die nu al op de Amerikaanse markt gangbaar is.

Zo nu en dan moet een burger, ook in democratische systemen, ondergaan dat ‘iedereen gelijk is, maar sommigen gelijker dan anderen’. Maar er zijn grenzen die je niet kunt overschrijden zonder de geloofwaardigheid van de instellingen te ondermijnen. Dit is zo’n geval. We weten al enige tijd dat de emissietests zo zijn uitgehold dat de resultaten ervan nauwelijks verband houden met de uitstoot tijdens normaal gebruik van de betrokken auto’s. Ook dat is het gevolg van jarenlang lobbywerk. Het valt onder wat je een gedoogbeleid zou kunnen noemen. Dat het, nauwelijks enkele maanden na het uitbreken van het Dieselgate-schandaal, mogelijk is om achtereenvolgens lidstaten, Europese Commissie en Europees Parlement zover te krijgen dat ze open en bloot goedgekeurde normen voor jaren in de koelkast stoppen, slaat echter alles.

Het argument dat de autosector, een belangrijke werkgever, beschermd moet worden tegen laksere handelspraktijken bij de concurrentie, snijdt geen hout. In de VS gelden, zoals gezegd, strengere uitstootnormen. Bovendien gaat het om een zaak van volksgezondheid. Dat verwijst economische overwegingen sowieso naar het tweede plan.

Maar de beschamende stemming van gisteren in het Europees Parlement is zelfs vanuit mercantiel standpunt kortzichtig. Het is juist een prima concurrentiebeleid om via strenge normen de industrie vooruit te stuwen naar milieuvriendelijke innovatie. Het parlement heeft dus behalve zichzelf ook de auto-industrie een slechte dienst bewezen.


DS, 04-02-2016 (Bart Sturtewagen)
Bijgesloten Plaatje(s)
 
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 6th February 2016 om 05:50.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.