actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th January 2016, 22:53
Sil S*aenen Sil S*aenen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kasterlee
Posts: 25
Relaties met Iran ontdooien door verwachte schrapping sancties

De internationale sancties tegen Iran worden zaterdag geschrapt, zegt de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken. Intussen sluit Iran een deal met het Franse Airbus en laat het Amerikaanse gevangenen vrij.

Het Internationaal Agentschap van Atoomenergie (IAEA) publiceert zaterdag een rapport over de engagementen die Iran is aangegaan over zijn kernprogramma. Het IAEA zal volgens Mohammad Zarif, de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken, bevestigen dat Iran zijn beloften is nagekomen.

Iran sloot in juli in Wenen een akkoord met de vijf permanente leden van de VN-Veiligheidsraad en Duitsland over een beperking van zijn kernprogramma. De zes landen belooofden in ruil de sancties tegen Iran op te heffen.
Zarif reist zaterdag naar Wenen, waar de hoofdzetel van het IAEA gevestigd is. Hij zal daar vergaderen met de Amerikaaanse minister van Buitenlandse Zaken John Kerry, de verantwoordelijke voor het buitenlands beleid van de Europese Unie Federica Mogherini en de topman van IAEA Yukiya Amano.
De opheffing van de sancties tegen Iran zal de Iraanse olieproductie en -export doen stijgen. De oliemarkt heeft daarop al geanticipeerd. Het verwachte extra aanbod uit Iran en bezorgdheid over de Chinese economie hebben de olieprijs deze week voor het eerst in 12 jaar onder 30 dollar per vat doen dalen.
Medewerkers van Shell en Total reisden al af naar de Iraanse hoofdstaad Teheran. Ze zullen daar gesprekken voeren met de Iraanse staatsoliemaatschappij en een tankerbedrijf.
Nog voor de internationale economische sancties daadwerkelijk kwijtgescholden worden, rookt Iran met verschillende Westerse landen de vredespijp. Met de Verenigde Staten regelde het een gevangenenruil (zie kader) en met de Franse vliegtuigbouwer Airbus sluit het een contract af. Voor 9,2 miljard euro wil Iran 114 vliegtuigen voor de burgerluchtvaart kopen. Volgens de Iraanse minister van Transport Abbas Akhoond heeft de Iraanse vliegtuigsector een akkoord bereikt met Airbus. De vliegtuigbouwer reageert droog dat de deal alleen kan doorgaan als de interenationale sancties daadwerkelijk worden opgeheven.

Bron: http://www.tijd.be/politiek_economi...721463-3143.art
16/01/2016

Eigen mening:
Ik vind het goed dat de relaties beteren tussen het Westen en Iran, de maatregelen die het Westen had genomen tegen Iran i.v.m. het kernprogramma waren noodzakelijk maar het is goed dat Iran nu toch heeft geaccepteerd om zich aan de voorwaarden te houden. Ik Snap dat Iran naar betere relaties streeft met Westerse landen maar de situatie met de gevangenen met nationaliteit van de VS doet me een beetje denken aan een 'gijzelaars-onderhandeling'. Ik vind het wel positief dat de situatie verbeterd is. Niet alleen levert het economische voordelen op maar een betere relatie nastreven met andere landen lijkt me altijd goed. Waarom de sancties net nu zijn opgeheven weet ik niet precies, maar zo lang de situatie er maar op betert moet ik die exacte reden ook niet direct weten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.