actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 18th December 2015, 11:46
K*tleen.Verberckt K*tleen.Verberckt is offline
Registered User

Meer genderneutraliteit in vacatures van federale overheid: M/V wordt M/V/X

Bij vacatures voor federale overheidsdiensten wordt voortaan het traditionele M/V uitgebreid tot M/V/X. Dat hebben staatssecretaris voor Gelijke Kansen Elke Sleurs en minister voor Ambtenarenzaken Steven Vandeput beslist. De federale overheid wil daarmee het belang van genderneutraliteit benadrukken.

De X biedt een alternatief voor mensen die zich niet kunnen terugvinden in de M of de V. "Er is nadrukkelijk gekozen om 'X' toe te voegen en niet om 'M/V' weg te laten", legt minister Vandeput uit. "De 'M/V' weglaten zou enkel een verschuiving zijn van het probleem want in de sollicitatieprocedure en bij aanwerving moet een kandidaat hoe dan ook een geslacht invullen. De keuze om 'X' toe te voegen is een duurzame oplossing met een grote signaalfunctie."

"We willen ook 'genderblindheid' vermijden", voegt Elke Sleurs daar nog aan toe. "We moeten af van de stereotypering waarbij men bij bepaalde jobs meteen van de foute veronderstelling uitgaat dat ze vooral voor mannen ofwel vrouwen bestemd zouden zijn. Door de 'X' toe te voegen worden alle kandidaten, ongeacht gender of geaardheid, aangesproken want iedereen is welkom bij de federale overheidsdiensten."

Neutrale functietitels
De overheid zet nu al in op gelijke kansen en genderneutraliteit. Zo zijn momenteel zowel alle teksten als functietitels al zo genderneutraal mogelijk opgesteld bij aanwervingsdienst Selor. Er wordt bijvoorbeeld gesproken van een poetshulp in plaats van poetsvrouw, van verpleegkundige in plaats van verpleegster en van arts in plaats van geneesheer.

Eerder dit jaar keurde ook de Raad van Europa al een richtlijn goed die stelt dat transgenders - personen van wie de genderidentiteit en/of de genderexpressie niet overeenkomt met het geboortegeslacht - de keuze moeten hebben om zich zelf te omschrijven als man (M), vrouw (V) of als X. Het Europese mensenrechtenorgaan wilde hiermee een voorbeeld stellen en vraagt om een einde te maken aan alle discriminerende wetgeving die de rechten van transgenders beperkt.

Bron: AJ (18 december 2015). Meer genderneutraliteit in vacatures van federale overheid: M/V wordt M/V/X. Gevonden op 18 december 2015 op het internet: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...rdt-M-V-X.dhtml

Mening:
Eerlijk gezegd was ik niet op de hoogte dat genderblindheid een groot probleem was in België. We leven in een westerse samenleving waarin het toch algemeen geaccepteerd is dat iedereen anders is. We leren vanuit de kleuterschool dat wel elkaars verschillen moeten accepteren een ons hier niet anders voor moeten gaan gedragen. Als dit echter een oplossing zou zijn voor die personen dat hier nog wel mee inzitten, kan dit inderdaad een goede oplossing zijn. Ik ben persoonlijk zeer blij dat ze een oplossing hebben gezocht waarbij het probleem niet gewoon verschuift.
Tevens ben ik wel blij dat de overheid mee evolueert met de maatschappij en enkele jobbenamingen aanpast. De stereotypes van mannelijke jobs en vrouwelijke jobs zijn naar mijn mening al lang achtergelaten en het werd dus tijd dat er algemene benamingen kwamen.

Laatst aangepast door K*tleen.Verberckt : 18th December 2015 om 13:10.
Met citaat antwoorden
Oud 18th December 2015, 13:43
A*s Van den Kieboom A*s Van den Kieboom is offline
Registered User

Ik ben het eens met K*tleen, ik vind dat er op de werkvloer geen onderscheid mag gemaakt worden tussen mannen en vrouwen. Ik geloof wel dat er sommige beroepen meer beoefend worden door mannen of vrouwen, maar dat wil niet meteen zeggen dat ze het beter kunnen. Wanneer een vrouw bijvoorbeeld enorm gearrangeerd is om werfleider te worden in de bouwsector dan moet dit toch gewoon kunnen?
Verder vind ik het positief dat er op sollicitaties een bijkomende keuze wordt toegevoegd in verband met het geslacht. Mensen die nog niet helemaal weten welk geslacht ze hebben, kunnen dan voor de keuze 'X' kiezen. Zo houden we als maatschappij rekening met iedereen, dat is alleen maar positief.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:17.