|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Spoor wil vijf dagen staken in januari
Spoor wil vijf dagen staken in januari
De spoorbonden kondigen vijf stakingen aan in januari. Dat doen ze uit protest tegen het sociaal akkoord, dat de NMBS-directie invoert vanaf 1 januari ondanks het feit dat de spoorbonden het akkoord verwierpen. De spoorstakingen vinden plaats op 6, 7, 21, 22 en 23 januari. De directie van de spoorwegen (NMBS, Infrabel en HR Rail) en de vakbonden zijn woensdag niet tot een akkoord gekomen over de plannen van de directie om het personeel meer te doen werken voor minder loon. 'De vakbonden verwierpen de plannen, maar kwamen niet met een tegenvoorstel om de productiviteit te verhogen', luidt het bij HR Rail. De christelijke en de socialistische vakbond reageerden met een gezamenlijke verklaring, waarin vijf stakingen werden aangekondigd. De eerste is op woensdag 6 januari, dan volgen er nog op 7, 21, 22 en 23 januari. bron: de standaard, 9/12/2015, http://www.standaard.be/cnt/dmf20151209_02013177 mening: Ik begrijp de spoorbonden maar al te goed. Weer zullen de gewone arbeiders loon moeten inleveren en flexibeler moeten werken, maar leveren de grote bazen iets in? Waarschijnlijk niet. Moesten zij een groot deel inleveren, dan zouden de meeste arbeiders het begrijpen dat er bespaard moet worden. Nu is het eerder uit winstbejag. Ik betreur natuurlijk dat er weer gestaakt zal worden, maar wat kunnen ze anders doen? Er moet een krachtig signaal blijven. Wat ook kan is om de treinen gewoonweg gratis te laten rijden. In plaats van een ticket te kopen moeten de reizigers een pamflet aannemen. Misschien is dit wel eens een oplossing. Conclusie: Ik begrijp de arbeiders helemaal en steun hun sociaal verzet. Ik betreur wel dat de reiziger hierdoor getroffen zal worden. Ik roep dus op om de treinen gratis te laten rijden zodat de reizigers er niet de dupe van zijn, maar de grote bazen wel in hun portefeuille worden geraakt.
__________________
When the rich rob the poor, it's called business. When the poor fight back, it's called violence... |
#2
|
|||
|
|||
Ik ben akkoord met Daan wanneer hij schrijft dat een staking ook alternatief kan gevoerd worden, door bijvoorbeeld reizigers gratis de trein te laten nemen.
Ik ben echter niet volledig akkoord naar zijn stelling waarom ze staken. De NMBS, zoals ik het begrepen heb, werkt 36u per week, krijgt compensatieverlofdagen per maand, alsook 24 ŕ 26 verlofdagen in een jaar. Wat een totaal oplevert van om en bij 50 verlofdagen per jaar als men de 40-urenweek zou hanteren... Als ik dan kijk naar andere overheidsinstellingen merk ik op dat er velen nog 38u per week dienen te werken. Als deze dan een 40 uren week zouden afhandelen kom ik op 12 compensatiedagen per jaar. Hierbij tel ik de 24 ŕ 26 verlofdagen, wat een totaal geeft van 38 verlofdagen per jaar als men de 40-urenweek zou hanteren... Ik zie dus niet in waarom de NMBS een uitzondering zou mogen zijn ... |