|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
In 2030 zijn we een kwart langer onderweg
In 2030 zijn we een kwart langer onderweg
Als er niets ondernomen wordt, doen we in 2030 in de spits bijna een half uur langer over een ritje van vijftig kilometer. Ondanks de extra files daalt de uitstoot van onder meer fijn stof wel, berekende het Planbureau. Alle auto’s, bestelwagens en vrachtwagens leggen vandaag in één uur ruim 11 miljoen kilometer af. Over vijftien jaar zijn dat er 14 miljoen, of een vijfde meer. Dat schrijft het Federaal Planbureau in een studie die vandaag voorgesteld wordt. De gevolgen van die verkeerstoename laten zich raden. Als de overheid niets onderneemt, zullen nog meer files ons deel zijn. Vandaag bedraagt de gemiddelde snelheid in de spits over het hele land 37 kilometer per uur. In 2030 zou dat dalen naar 29, waardoor de gemiddelde reistijd met 28 procent stijgt. Wie in de drukke uren een ritje van vijftig kilometer maakt, is over vijftien jaar 25 minuten langer onderweg. In de daluren daalt de gemiddelde snelheid van 71 naar 65 kilometer per uur. Koning Auto Ondanks de bijkomende files boet Koning Auto niet aan populariteit in. In 2030 is de auto goed voor 82 procent van de verplaatsingen, tegenover 79 vandaag. Er gaan wel meer mensen buiten de spits rijden. De trein ziet zijn aandeel niet toenemen en komt met 8 procent op een verre tweede plaats. De bus wordt door de files minder populair, maar dat wordt goedgemaakt door meer tram- en metrogebruikers. Een pasklaar antwoord voor het fileprobleem heeft het Planbureau niet. ‘Meer infrastructuur bouwen is geen magische oplossing’, zegt Dominique Gusbin, eveneens co-auteur van de studie. ‘Als we op de ring meer baanvakken leggen, dan zullen die ook dichtslibben.’ Ook de kilometerheffing voor vrachtwagens, die volgend jaar ingevoerd wordt, biedt geen soelaas. Bron: De Standaard http://www.standaard.be/cnt/dmf20151208_02010109 Eigen mening: Ik kijk zeker niet op van deze voorspelling. De auto is zeer populair de laatste jaren. Zoals je in het artikel kan lezen, zal dit percentage nog meer stijgen naar 2030 toe. Het is natuurlijk zeer handig om met de auto overal naartoe te gaan. Je bent niet afhankelijk van algemene uren, je kiest je eigen (binnen)weg,... . Toch zijn er ook nadelen verbonden aan de auto. Het is dan misschien wel gemakkelijk, maar daarom is autorijden niet beter. Een oplossing vinden voor deze voorspelling is inderdaad moeilijk. Toch lijkt carpoolen mij een pluspunt in dit fileprobleem. Samen naar het werk rijden kan al verschillende auto's van de baan houden. Je spreekt met collega's af en werkt zo een beurtensysteem uit. Verder blijft openbaar vervoer ook een pluspunt naar mijn mening. Je bent afhankelijk van algemene uren, maar op spitsuren is het aanbod van openbaar vervoer groter. Tenslotte zijn deze verbeteringen tegen files ook een verbetering voor het milieu. Hieromtrent bestaat jammer genoeg geen ideaalplaatje. |