|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Steeds meer steden staan blank in noorden van Groot-Brittannië
In Groot-Brittannië is zondag het leger ingeschakeld om hulp te bieden nadat er steeds meer steden onder water kwamen te staan na de zware regenval en de storm “Desmond” in het noordwestelijke graafschap Cumbria.
Hele stukken van Schotland, Wales en noordoostelijk Groot-Brittannië werden ook geteisterd door storm Desmond. “Het leger is gemobiliseerd om de slachtoffers van storm Desmond en de overstromingen bij te staan”, tweette de Britse premier Cameron op Twitter. Hij liet ook verstaan dat zijn regering een spoedzitting zou wijden aan de gevolgen van de overstromingsramp. In de Cumbrische stad Carlisle gaf de politie aan de hele bevolking de raad om binnen te blijven, want de overstroming zette zowat de hele stad blank. Overstromingen werden ook genoteerd in Cockermouth, Appleby, Windermere, Kendal, Keswick en andere steden in Cumbria. Honderden gezinnen werden in die steden geëvacueerd uit hun woningen. Vele ziekenhuizen werden onbereikbaar en zowel spoorlijnen als wegen stonden onder water. Bovendien viel ook de stroom uit voor duizenden huishoudens. In Londen stierf volgens de politie een man van 90, nadat hij door een rukwind van het voetpad was geblazen en onder een rijdende bus terechtkwam. Bron: standaard.be (06/12/2015) Eigen mening: Ik vind het heel goed van de regering in Groot Brittanië om het leger in te schakelen bij deze situatie. Ze zijn er dan ook om de burger te beschermen natuurlijk. Zoals beschreven in het artikel komt er ook een spoedzitting. David Cameron en zijn collega's reageren heel snel vind ik en dat is natuurlijk heel positief. Ik denk moest er dit soort situatie in België zijn dat het een stuk trager zou verlopen. Dit getuigd wel van een regering in Groot Brittanië die sterk samenwerkt en waar onze regering volgens mij veel van kan leren. |