actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 4th December 2015, 14:23
Maxime L*ens Maxime L*ens is offline
Registered User

Weyts heeft voorstel voor hervorming rijopleiding klaar

Weyts heeft voorstel voor hervorming rijopleiding klaar

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) trekt vandaag naar de regering met zijn voorstel hervorming van de rijopleiding en het rijexamen. Hij wil daarmee de verkeersveiligheid verbeteren.

Coalitiepartners Open VLD en CD&V moeten het licht nog op groen zetten, maar Weyts heeft een plan klaar om een gefaseerde rijopleiding te introduceren die inspiratie haalt uit het Oostenrijkse model. Zo zou er een terugkom-moment verplicht worden voor mensen niet zo heel lang nadat ze hun rijbewijs behaald hebben. Dit zou sensibiliserend moeten werken.

Het theoretisch rijexamen belooft iets moeilijker te worden. ‘Grotere fouten’ zullen terug zwaarder doorwegen in het eindresultaat. Ook zou er meer dan nu dieper ingegaan worden op de kennis van de wegcode. Het praktisch rijexamen wordt eveneens aangescherpt. Kandidaten zullen meer dan twee manoeuvres in de vingers moeten hebben, met een GPS moeten kunnen rijden en mogelijk ook bepaalde beslissingen die ze in het verkeer maken moeten kunnen motiveren.

De twee modellen van vrije begeleiding en begeleiding via de rijschool zouden blijven bestaan. Voor de rijscholen belooft de overheid wel iets strenger te worden om misbruiken tegen te gaan. De vrije begeleiding zou een betere omkadering krijgen voor zowel de kandidaat-bestuurders als de begeleiders. Al is nog maar de vraag hoever Weyts en zijn regeringspartners hierin willen gaan.

Als het plan vandaag niet door de Vlaamse regering geraakt, zou er volgende week een nieuwe poging ondernomen worden.

Weyts heeft altijd een prioriteit gemaakt van de hervorming van de rijopleiding. Hij wil het hoge aantal verkeersdoden op de Vlaamse wegen snel omlaag krijgen.

Bron: 04/12/2015 om 11:18
De Standaard: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151204_02004141

Dit vind ik een heel belangrijk artikel voor medestudenten die hun rijbewijs nog niet hebben. Het is een heel spijtige zaak dat veel jonge mensen falen op hun eerste rijexamen. Dus ik raad iedereen toch aan om een datum te prikken voor je examen. Wat ik heel positief vind aan dit artikel is het doel van de aanpassingen, het verkeer veel veiliger maken. En net als de minister van mobiliteit zegt is het ook belangrijk om een terugkom-moment te verplichten. Hij spreekt enkel over mensen die niet zo lang hun rijbewijs hebben, maar hier ben ik het niet mee eens. Als je een wagen ziet in het verkeer die onverantwoord rijdt zijn dit 9 kansen op 10 een gepensioneerde. Ik vind dat mensen boven de 60 jaar om de 2 of 3 jaar ook naar een terugkom-moment moeten komen.
Met citaat antwoorden
Oud 4th December 2015, 15:13
e*ise.vandenabeel e*ise.vandenabeel is offline
Registered User

Ik ben het er mee eens dat het rijexamen voor verbetering vatbaar is. Mijn vroegere begeleider vertelde me dat jonge mensen nogal overhaast een examendatum vastleggen omdat ze erop gebrand zijn hun rijbewijs in handen te hebben. Daarom zou ik het goed vinden als de rijinstructeur mee kan bepalen of de leerling al voldoende klaar is voor het examen. Als je deze maatregel zou invoeren, moet iedereen natuurlijk een les hebben gevolgd alvorens een examen te kunnen afleggen. Toch kan dat in mijn ogen, naast het feit dat dit een duur nadeel inhoudt, leerrijk zijn voor de leerling. Natuurlijk wil ik de vaardigheden en kennis van een ervaren familielid als begeleider niet in vraag stellen, maar het is mogelijk dat diegene minder op de hoogte is van de wegcode. Sommige regels veranderen nu eenmaal, waar de rijinstructeurs wel op de hoogte van zijn. Daarnaast kunnen ze je ook nog op een aantal details wijzen die zeker van pas kunnen komen in de praktijk. Het rijexamen is jammer genoeg een momentopname. Daarom vind ik het terugkommoment een verbetering. De kans is groot dat je goed voorbereid bent voor je eerste examen, maar dat je de regels links laat liggen eens je je rijbewijs hebt. Ik stel me wel de vraag hoeveel procent nog zou slagen tijdens het terugkommoment. Naar mijn gevoel kan dit cijfer betreurend laag liggen. Dat wil niet zeggen dat deze mensen automatisch onvoldoende capabel zijn op de weg, maar het kan wel zijn dat ze de 'details' van hun rijstijl niet meer toepassen en daarom niet zullen slagen.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:35.