|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Steeds meer chauffeurs vertrouwen op rijhulpsystemen
Rijhulpsystemen in auto's zijn in opmars, al blijft de rol van de automobilist cruciaal. Dat concludeert VAB uit het deelnemersveld van wagens die meedingen in de VAB-Gezinswagenverkiezing 2016. Steeds meer systemen maken bestuurders attent op een mogelijk gevaar, ook in de categorie van de goedkopere stadswagens.
Vier rijhulpsystemen scoren volgens VAB hoog bij automobilisten op het vlak van comfort en veiligheid. Het gaat om spoorassistent, dodehoekassistent, noodstopassistent en verkeersbordherkenning. In 2013 waren dergelijke rijhulpsystemen slechts aanwezig of verkrijgbaar bij drie op de tien grote gezinswagens, dit jaar is dat het geval bij zeven op de tien. Ook bij de kleine stadswagens is er een stijging: van nog geen één op de tien in 2013 naar drie op de tien. VAB vindt het zeer goed dat deze systemen veralgemeend worden, maar benadrukt dat de taak van de automobilist cruciaal blijft. Bron: http://www.hln.be/hln/nl/927/Auto/a...psystemen.dhtml Datum: 29/11/2015 Uur: 17.32u Eigen mening: Ik vind het goed dat deze systemen in de opmars zijn. Als deze goed werken zouden ze zeer veel verkeershinder en ongevallen kunnen vermijden. Ik ben wel bang dat men naar de toekomst toe te hard gaat vertrouwen op het systeem en dat men hierdoor te nonchalant gaat zijn in het verkeer. Dit mag niet gebeuren want de taak van de automobilist blijft wel belangrijk. Bij het rijexamen blijft het belangrijk dat jongeren de gevaren in het verkeer zelf kunnen inschatten zonder behulp van het rijhulpsysteem. |
#2
|
|||
|
|||
Steeds meer chauffeurs vertrouwen op rijhulpsystemen
Mijn mening sluit aan bij de mening van Glenn. Rijhulpsystemen zijn handig, maar ze mogen de chauffeur niet vervangen. De chauffeur helpen is iets anders dan het werk overnemen van de chauffeur. Bestuurders denken al gauw dat er niets kan gebeuren en worden daardoor roekeloos. Dit willen we vermijden om een stijging van de jaarlijkse verkeersslachtoffers te voorkomen. Net zoals Glenn vind ik dat het belangrijk blijft dat toekomstige chauffeurs kunnen rijden zonder te vertrouwen op de rijhulpsystemen. De chauffeur is en blijft het belangrijkste element tijdens het autorijden. Nagenoeg alle ongevallen zijn te wijten aan menselijke fouten, daarom blijft het belangrijk om het rij-examen kritisch te beoordelen vooraleer iemand een rijbewijs in ontvangst mag nemen.
|