actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 27th November 2015, 09:19
leonie.v*nroey leonie.v*nroey is offline
Registered User

‘Uitblijven klimaatakkoord is regelrechte schande’

The Shift, een coalitie van bedrijfsleiders, academici en milieuorganisaties reageert zwaar ontgoocheld op het onvermogen van de Belgische federale en gewestregeringen om een akkoord te vinden over de verdeling van de klimaatinspanning.

Maandag gaat de klimaattop in Parijs van start. Maar voorlopig hebben de deelstaten en de federale regering nog geen akkoord over wie welke inspanning voor het klimaat moet leveren. Ook gisteren vond de federale kern geen tijd om zich over het thema te buigen.
The Shift – een coalitie van bedrijfsleiders, belangrijke figuren uit de milieuorganisaties en academici – vindt dat herhaalde uitstel een regelrechte schande. Begin september schreven ze nog een opgemerkte open brief om de bevoegde ministers tot actie aan te manen. Maar dat leverde vooralsnog niets op.

‘Belgische bedrijfsleiders, ngo’s en andere organisaties hebben hun nek uitgestoken en steun uitgesproken voor een ambitieus internationaal akkoord. Ze zijn zwaar ontgoocheld dat hun oproep niet werd gehoord en dat op Belgisch niveau geen akkoord tot stand is gekomen’, laat de organisatie weten.

Morgen zullen de leden van The Shift hun ongenoegen uiten bij de Belgische delegatie in Parijs.

Bron: De Standaard, 27/11/2015, sco/wwi

Ik vind het ook een schande dat dit klimaatakkoord er nog niet is. Ik vraag me af hoe de Belgische delegatie daar op een professionele manier kan overkomen zonder dat er spraken is van een klimaatakkoord in België.
Men heeft de steun al van verschillende bedrijfsleiders en ngo's. Deze groep is meestal al moeilijk te overtuigen om inspanningen te leveren die voor inkomsten nadelig zouden kunnen zijn. Al is het belang van het klimaat nu erg belangrijk en zien ook bedrijfsleiders en ngo's in dat het klimaat erg belangrijk is.
Er was al eens sprake van een klimaatakkoord. Dit werd echter door de N-VA afgeketst. Het klimaatakkoord was volgens hen niet eerlijk. De verdeling tussen de lasten was niet eerlijk en in het nadeel van Vlaanderen. Volgens de N-VA zou het klimaatakkoord dat op tafel lag neerkomen op een factuur van 130 miljoen euro die door Vlaanderen betaald zou moeten worden. Deze kost zou bij de Vlaamse gezinnen terecht komen. Met dit punt maakt de partij zich sterk om het akkoord van de tafel te vegen. Ik vind het jammer dat de partijen niet direct rond de tafel zijn gaan zitten om hier wel een correct klimaatakkoord van te maken. Ik hoop dat alle partijen aanwezig op de klimaattop in Parijs wel tot een internationaal klimaatakkoord komen.

Laatst aangepast door leonie.v*nroey : 27th November 2015 om 09:50.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:42.