|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Chinese fabriek wil jaarlijks tot 1 miljoen koeien klonen
Chinese fabriek wil jaarlijks tot 1 miljoen koeien klonen
De grootste kloonfabriek ter wereld gaan de Chinezen bouwen in Tianjin. Streefdoel is om uiteindelijk op jaarbasis één miljoen kalveren te klonen. Volgend jaar gaat de bouw van start, meldt het Chinese bedrijf BoyaLife, dat zal samenwerken met het Zuid-Koreaanse Sooam Biotech. Er is zo'n 30 miljoen euro mee gemoeid. Wetenschappers die aan het project meewerken, beweren dat het "extreem belangrijk" is om het voortbestaan van bedreigde diersoorten te garanderen. "We begeven ons op een pad dat nog niemand bewandeld heeft", zegt Xu Xiaochun, ceo van BoyaLife, aan The Guardian. Om de fabriek van zo'n 14.000 vierkante meter te bouwen werken de Chinezen samen met het Zuid-Koreaanse bedrijf Sooam Biotech, dat de laatste jaren zelf al meer dan 550 hondjes kloonde en dus ervaring heeft. Toenemende vleesconsumptie De nieuwe kloonfabriek in Tianjin, op zo'n 160 km van Peking, wil mee helpen voorzien in de fel toenemende vleesbehoefte van de Chinese bevolking en focust zich op koeien. Aanvankelijk zouden per jaar 100.000 koeienembryo's van topkwaliteit geproduceerd worden om uiteindelijk tot 5 procent van de totale geslachte veestapel in China te komen. Naast runderen zal er ook ingezet worden op het klonen van topracepaarden en speurhonden, die slachtoffers van rampen kunnen localiseren of drugs kunnen opsporen. Datum: 27/11/2015 Bron: http://www.demorgen.be/economie/chi...lonen-b25d932d/ (De Morgen) Eigen mening: Dit doet me denken aan de artikels die ik heb zien passeren in verband met de genetisch gemanipuleerde zalm die nu in de VS verkocht wordt (ze hebben het groeihormoon van de zalm veranderd zodat deze nu twee keer zo snel groeit als normaal). Dit is ook een goed voorbeeld van de mens die voor de zoveelste maal weer meer wil dan de gewone natuur hem kan bieden en ik denk dat dat alleen maar nadelige gevolgen kan hebben op een lange termijn. De ecologische voetafdruk zal er op deze manier ook niet kleiner op worden, want hierdoor zal de mens meer vlees kunnen consumeren dan ze eigenlijk zouden "mogen" volgens de ecologische voetafdruk (1,8 hectare per persoon). |