actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > Waarden & normen
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 25th November 2015, 16:57
Thomas.Wynants Thomas.Wynants is offline
Registered User

Werkstraf voor Maaseikse papa die behandeling ziek zoontje financierde met wietplanta

De rechtbank van Tongeren heeft woensdag een vader uit Maaseik die een plantage opzette om de kankerbehandeling van zijn zoontje te kunnen betalen, veroordeeld tot een werkstraf van 130 uur. De man krijgt de uitzonderlijke lage straf van de correctionele rechtbank van Tongeren omdat hij tijdens de zitting vorige maand zijn spijt betuigde.

De plantage kwam toevallig aan het licht toen de politie in het kader van een ander onderzoek huiszoekingen in de buurt uitvoerde. Op de zolder vond de politie toen een werkende plantage van 416 planten. In een kast naast de zoldertrap werden nog zakjes met 288 gram reeds geoogste cannabis gevonden.

Tijdens zijn verhoor door de rechter verklaarde de man dat hij uit geldnood de verkeerde beslissing had genomen nadat er lymfeklierkanker bij zijn zoontje was vastgesteld en hij zijn werk verloren was.

Terwijl zijn vrouw bij de zwaar zieke jongen verbleef in het UZ van Leuven begon hij met het opzetten van de plantage en met het kweken van cannabis.

Zowel de rechter als de procureur toonden begrip voor zijn situatie maar wezen de man tijdens de behandeling van de zaak op het feit dat hij met zijn plantage de drugshandel in stand hield. Naast de werkstraf krijgt hij ook nog een boete, volledig met uitstel, van 6.000 euro.

Bron: Nieuwsblad (http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151125_01988958)
Datum: 25/11/2015

Mening:
Hier kan ik best mee leven. Als ik soms de krant lees dan heb ik het gevoel dat onze rechters in België nog in een ivoren toren leven en totaal geen voeling hebben met de maatschappelijke problemen. Deze rechter toont duidelijk begrip voor de moeilijke thuissituatie van de man. Hij geeft de veroordeelde een werkstraf en aangezien de man werkloos is, is deze straf zeker uitvoerbaar. Verder geeft de rechter ook een boete met uitstel, is de man toch een veelpleger dan komt deze straf automatisch ter uitvoering. Heeft de man werkelijk deze plantage opgestart om al de kosten te kunnen betalen en doet hij in de toekomst verder niks verkeerd zal deze straf te komen vervallen. Ik vind het van de rechter een duidelijk signaal, dat wat de man gedaan heeft, niet kan. Maar dat de menselijke factor meeweegt in het bepalen van de strafmaat vind ik in deze bemoedigend.
Met citaat antwoorden
Oud 25th November 2015, 23:50
m*nique m*nique is offline
Registered User

De plantage kwam toevallig aan het licht, haha leuke uitdrukking. Leuke rechter ook, als inderdaad kan aangetoond worden dat de man het alleen voor zijn zieke kind deed, hadden ze de boete misschien ook beter achterwege gelaten.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:46.