|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Belasting bedrijfswagen stijgt opnieuw, behalve voor de zuinigste én de vervuilendste
Belasting bedrijfswagen stijgt opnieuw, behalve voor de zuinigste én de vervuilendste
Door een jaarlijkse aanpassing van de CO2-uitstootnorm moeten werknemers volgend jaar iets meer belasting betalen op hun bedrijfswagen. Opmerkelijk, voor de zuinigste én de vervuilendste wagens verandert er niets. Werknemers met een bedrijfswagen worden belast omdat ze hun auto ook privé kunnen gebruiken. Dat zogenaamde ‘voordeel alle aard’ wordt berekend op basis van de kostprijs van de wagen en de CO2-uitstoot. Auto’s worden steeds zuiniger, en daarom past de fiscus jaarlijks de formule aan om het voordeel alle aard te berekenen. De referentiewaarden voor de CO2-uitstoot worden 89 gram per kilometer voor een dieselwagen en 107 voor een benzine, zo vernam De Standaard uit betrouwbare bron. De cijfers zijn nog niet officieel omdat het koninklijk besluit daarover nog niet gepubliceerd is. Wie meer uitstoot dan de norm, krijgt een hoger belastbaar voordeel aangesmeerd. Wie minder uitstoot, krijgt een korting. Voor de populairste bedrijfswagen, de BMW 3, *betekent de aanpassing een belastingverhoging van 2,4 procent. Wie vandaag rijdt met een nieuwe BMW 3, heeft een maandelijks voordeel alle aard van ongeveer 207 euro. Volgend jaar wordt dat 212 euro. Loonbriefje Voor de twintig populairste bedrijfswagens bedraagt de belastingverhoging gemiddeld 1,8 procent. Dat cijfer wordt naar beneden getrokken doordat er voor een kwart van de populairste wagens niets verandert. De Audi A3, bijvoorbeeld, is – althans op papier – zo zuinig dat het belastbare voordeel onder het minimum zou vallen. Dat blijft ook na de aanpassing het geval. Daardoor wijzigt de belasting niet. Hetzelfde geldt overigens voor de meeste vervuilende wagens. Die zitten immers al aan de maximale ‘bestraffing’ voor het overschrijden van de norm. Dat de norm strenger wordt, verandert daar niets aan. De meeste werknemers zullen de hogere belasting niet merken op hun loonbriefje. Het voordeel alle aard daalt immers ook met de ouderdom van de wagen. Bij het gros van de werknemers is die daling groter dan de stijging door de strengere uitstootnorm. Bron: De Standaard, 16/11/2015, http://www.standaard.be/cnt/dmf20151116_01972472 Mijn mening: Ik kan er perfect inkomen waarom bedrijfswagens belast worden met de zogenaamde 'voordeel alle aard'. Deze wagens zijn namelijk veel voordeliger dan een eigen wagen en vermits de bedrijfswagens ook wel eens voor privé gebruikt worden, is het een normale zaak om hierop te belasten. Anderzijds is het weeral een extra kost die erbij komt. Een auto inschrijven als bedrijfswagen zal dan, in mijn ogen, niet veel voordeliger blijven, want wat we niet mogen vergeten, is dat het een maandelijkse kost is die men gaat verhogen. Het is echter wel goed dat de fiscus de formule, die de voordeel alle aard berekend, aanpast, vermits de auto's steeds zuiniger worden. Hetgeen ik totaal niet snap, is dat de meest vervuilende wagens niet meer belast worden. Wagens die minder uitstoten dan de norm, krijgen een korting, wagens die boven deze norm zitten, worden bestraft met een hogere belasting. Ik zie dus niet in waarom het bij de meest vervuilende wagens anders zou zijn. Laatst aangepast door Pauline.D*Kerf : 16th November 2015 om 09:24. |