![]() |
|
|||
|
|||
IS eist aanslagen in Parijs op
IS eist aanslagen in Parijs op
Terreurgroep IS heeft de dodelijke aanslagen in Parijs opgeëist in een officiële mededeling. Het gaat om een vergelding voor de westerse strijd tegen IS, verklaart de terreurgroep. Bij de aanslagen op verschillende plaatsen in de Franse hoofdstad vielen zeker 127 doden. De Franse president Hollande spreekt van een daad van oorlog. In de mededeling zegt IS dat het hun strijders zijn die gisteravond in Parijs met bommengordels en machinegeweren de aanvallen hebben uitgevoerd op verschillende plaatsen in de Franse hoofdstad. IS verduidelijkt dat de aanslagen goed waren voorbereid. En er kwam een waarschuwing bij: de aanvallen moeten aantonen dat Frankrijk "een hoofddoelwit blijft zolang het zijn huidige politiek aanhoudt". Een duidelijke verwijzing naar de strijd tegen terreurgroep IS, waarbij Frankrijk het voortouw neemt. Eerder had de Franse president François Hollande al gezegd dat IS achter de aanslagen zit, maar op dat moment was er nog geen officiële opeising. Hollande spreekt van een "daad van oorlog" door een "terroristisch leger". In een niet gedateerde video die eerder vandaag werd verspreid door IS, roept de terreurgroep moslims op om nog meer aanslagen uit te voeren tegen Frankrijk. Bron: De Redactie, 14/11/2015 (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/b...9?eid=1.2496056) Eigen mening: De aanslagen die in Parijs gepleegd zijn, vind ik verschrikkelijk. Deze gebeurtenis kwam zo plotseling zonder een duidelijke aanleiding. Nu heeft IS de aanslagen opgeëist, wat Hollande voorspeld had. Hij sprak van een "daad van oorlog" en door deze bevestiging, zal de president zich waarschijnlijk nog meer vastbijten in de IS-organisatie en meer maatregelen nemen naarmate veiligheid toe in Parijs en heel Frankrijk. De nieuwe video die verspreid werd door de IS, is een waarschuwing naar Frankrijk toe. Ik verwacht dat Hollande de beveiliging verhoogd, met name meer politieagenten in de straten zetten en ook soldaten. De grenscontrole en controles in de luchthaven zouden misschien ook versterkt moeten worden, net zoals wapenbezit. Ik vind het, zoals ik al eerder heb vermeld, verschrikkelijk wat er gebeurd is en ben met mijn gedachten bij de slachtoffers en hun naasten. #PrayForParis |