actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th November 2015, 18:45
Nele.w*llems Nele.w*llems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Putte
Posts: 39
Kris Peeters: "Zelfde garanties voor online en offline shoppen"

Kris Peeters: "Zelfde garanties voor online en offline shoppen"

De garantieregels voor aankopen in fysieke winkels moeten ook gelden bij online aankopen. Online mag niet beperkt worden. Dat zegt federaal minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) in reactie op een oproep van Test-Aankoop.

Test-Aankoop klaagde gisteren dat consumenten nog te vaak op problemen botsen wanneer ze zich beroepen op de kosteloze wettelijke waarborg van twee jaar. De consumentenorganisatie vreest bovendien dat nieuwe Europese regels in de maak zijn die de garantie bij online aankopen beperken.

Op het kabinet-Peeters bevestigt men dat op Europees niveau gewerkt wordt aan een aanpassing voor de online aankopen. Al zou een concrete tekst wellicht nog enkele maanden op zich laten wachten. "Als er algemeen dwingende EU regelgeving zou komen voor de online aankopen, dan zou dat recht van 'verborgen gebreken' wegvallen, althans voor de online aankopen. De consument zou zich er dus niet meer op kunnen beroepen", aldus het kabinet.

"Dat willen we niet. Dat is vandaag geldig voor de fysieke aankoop, dat moet ook zo zijn voor de online aankoop", onderstreept Peeters' woordvoerder. "Online en offline moet garantiewetgeving idem zijn voor ons. Online mag niet beperkt worden."

Bij Peeters merkt men nog op dat gelijke regels ook in het voordeel zijn van de handelaars, die hun fysieke winkels steeds vaker ook online openstellen. "Eenzelfde product zou dan een andere garantieregel hebben, afhankelijk waar het gekocht is. Dat zou het nodeloos ingewikkeld maken voor de handelaar en de consument."

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/4125/Inter...e-shoppen.dhtml

Datum: 4/11/15

Eigen mening:
Ik vind het niet meer dan normaal dat er dezelfde garantiewet moet komen voor online en offline aankopen. Het feit de nu het recht van de verborgen gebreken wegvalt valt vind ik absoluut niet kunnen want de consument betaalt meestal evenveel voor het product online dan offline. Je hoort toch wel vaker dat mensen ‘bedrogen’ uit komen na een aankoop op het internet, ze kopen iets maar wat ze dan toegestuurd krijgen lijkt helemaal niet op hetgeen wat ze op de foto hebben gezien op de website. Ik vermoed als men dezelfde garantiewet gaat invoeren voor online en offline verkopen, dit veel minder het geval gaat zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.