actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 28th October 2015, 13:11
Ann.Cornelis Ann.Cornelis is offline
Registered User

Nieuw platform moet bus, tram en trein beter op elkaar afstemmen

Federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) richt een platform op dat het spooraanbod beter moet helpen afstemmen op andere vormen van vervoer. In dat platform zullen ook de regionale vervoersmaatschappijen De Lijn, MIVB en TEC zitting hebben. De verschillende regeringen van ons land keurden de opstart van dat platform woensdag goed op het Overlegcomité, zegt Galant.

Minister Galant wil werken aan een globale visie op de mobiliteit waarin de spoorwegen als schakel fungeren. Ze kondigde eerder aan dat ze daarvoor een ‘intermodaliteitsplatform’ wil oprichten. Naast de regionale vervoersmaatschappijen zullen er, naargelang de onderwerpen, ook andere vervoersvormen in het platform zitten.

Over wat zal dat platform het allemaal hebben? Minister Galant geeft het voorbeeld van het volgende NMBS-vervoersplan dat in 2017 wordt ingevoerd. De Lijn, de MIVB en de TEC zullen bij de opmaak van dat plan betrokken worden. Ook het voorstedelijk vervoersaanbod of de problematiek van de parkings nabij de stations komen op de agenda van het platform.

‘Vanaf 2016 moet dit instrument kunnen leiden tot het ontwikkelen van een globale visie van de mobiliteit, met de spoorwegen als schakel daarin. Die visie zal uitgaan van de expertise van de nationale en gewestelijke openbare vervoersoperatoren, maar ook van die van de mobiliteitsactoren’, zegt minister Galant.

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151028_01942704

---------------------------------------------------------------------------------------

Even wist ik niet wat schrijven; was het jaren geleden al niet de bedoeling dat de verschillende soorten openbaar vervoer op elkaar aansloten? Hoe dan ook, ik ben blij dat hier werk van wordt gemaakt. Zelf, als leerkracht-in-wording zonder rijbewijs, ver wonende van waar ik studeer en stage geef, kan ik niet anders dan elke dag te vertrouwen op het openbaar vervoer. Zelf neem ik meestal de bus, maar soms - als die bus bijvoorbeeld vanaf een verkeerd perron vertrekt en ik deze mis - moet ik de trein nemen. De trein die ik dan neem heeft een aansluiting met een bus in het station waar ik aankom. Dat is dus geen probleem, zolang de trein geen enkele vertraging heeft. Het is zo een keer gebeurd dat die trein stopte om een andere te laten passeren en als de buschauffeur van de bus die ik moest nemen nadien mij niet in de verte zou hebben zien "sukkelen" had ik mijn aansluiting gemist.

Ik kan me voorstellen dat veel meer mensen zaken zoals dit voorhebben, zeker als ze elke dag meerdere soorten vervoer moeten nemen om op hun bestemming te geraken. Zo weet ik dat er vroeger veel studenten uit Geel elke dag stonden te stressen of ze hun trein wel zouden halen (omdat hun bus amper een minuut te laat kwam). Hieruit besluit ik dat een betere aansluiting tussen de verschillende soorten openbaar vervoer al veel langer nodig was. Ik hoop dan ook dat ze hier daadwerkelijk werk van zullen maken en dat in de toekomst reizen met het openbaar vervoer iets minder stressvol zal worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:51.