|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Antwerpse haven gaat waterbussen inzetten op de schelde
Antwerpse haven gaat waterbussen inzetten op de Schelde
Het Antwerpse Havenbedrijf wil vanaf 2016 of ten laatste 2017 waterbussen inzetten op de Schelde, zowel voor recreatie als woon-werkverkeer. Dat heeft havenschepen en voorzitter van de raad van bestuur van het Havenbedrijf Marc Van Peel (CD&V) bekendgemaakt. Het initiatief moet de verkeershinder tijdens de werken aan onder meer de Oosterweelverbinding verlichten en ook op langere termijn de files rond Antwerpen doen afnemen. De stad en de haven gaan nu gesprekken aanknopen met verschillende partners die mee in het verhaal zouden willen stappen. Dat het niet gaat om een wild idee dat nooit gerealiseerd zal raken, wil het Havenbedrijf meteen duidelijk maken door een concreet budget van 30 miljoen euro te voorzien voor het watermobiliteitsproject. Dat geld is een deel van de ruim 170 miljoen euro die de haven had opzijgezet voor het mee realiseren van de Oosterweelverbinding, maar die volgens het meest recente akkoord rond Oosterweel nu voor leefbaarheids- en andere mobiliteitsprojecten mag worden gebruikt. De overige 140 miljoen euro worden ter beschikking gesteld van de overkappingsintendant (de persoon of instantie die voor de Vlaamse regering de haalbaarheid van de overkapping van de Antwerpse ring moet onderzoeken). Het stadsbestuur zal volgens datzelfde akkoord trouwens zelf nog eens meer dan 170 miljoen euro investeren in leefbaarheid en mobiliteit op stedelijk grondgebied. "Onbenutte snelweg" Volgens Van Peel is de Schelde een "onbenutte snelweg" voor woon-werkverkeer. "Een studie toonde tien jaar geleden al aan dat als er ergens in Vlaanderen een succesvol businessmodel voor watermobiliteit mogelijk is, het in Antwerpen is", zegt hij. "In buitenlandse havensteden als Londen, Rotterdam en Hamburg is het bovendien al langer ingeburgerd. Nu willen we er ook hier op korte termijn werk van maken." De waterbussen kunnen volgens het Havenbedrijf worden ingezet op drie niveau's: een havenlijn, een stadslijn en een regiolijn. Aanvankelijk zal dat allicht - met een nog te bepalen naam - onder de vlag van de haven zelf gebeuren, maar op termijn zou er een samenwerking moeten ontstaan met andere partijen. Er worden alvast gesprekken gestart met onder meer De Lijn, Vlaanderen, Waterwegen en Zeekanaal en lokale besturen uit de regio. De vaartuigen zelf, een vijftal per lijn, zullen de eerste jaren gehuurd worden. Eerst zijn er bovendien nog aanpassingswerken nodig aan enkele bestaande steigers langs de Schelde. Hoeveel het waterbusvervoer voor de gebruiker zal kosten is nog niet duidelijk. "Maar om het een succes te laten worden, zullen dat realistische prijzen moeten zijn die idealiter kunnen worden opgenomen in een openbaar vervoersabonnement", stelt Van Peel. Extra veerboten Andere onderdelen van het (water)mobiliteitsproject van de haven zijn het inzetten van extra veerboten over de Schelde en een bijkomende overzetmogelijkheid voor fietsers aan het Kanaaldok, zodat de omwille van doorgaand scheepvaartverkeer vaak afgesloten Lillobrug kan worden omzeild. Waar mogelijk zullen er ook "missing links" in het bestaande fietsnetwerk van de haven worden aangepakt en wordt het collectief busvervoer in het havengebied uitgebreid op Linker- en Rechteroever. Tot slot wordt er gewerkt aan een app die een overzicht biedt van alle bestaande en nieuwe vervoersmogelijkheden naar en in de haven. Bron: De Redactie, 27/10/2015 (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/r...erpen/1.2480455) Eigen mening: Ik vind het een goed initiatief om waterbussen in te zetten om zodanig de files in Antwerpen te verminderen. Files zijn nog steeds een dagdagelijks probleem, niet alleen in Antwerpen. Ik stel wel de vraag bij dit artikel of de mensen de waterbussen wel degelijk gaan gebruiken. De auto nemen die vlak bij je deur staat, blijft nog steeds makkelijker als een waterbus nemen. Reclame maken voor dit initiatief zal volgens mij nodig zijn, net zoals flinke voordelen. Als de waterbus goedkoper is dan met de auto naar het werk te rijden, zullen meer en meer mensen kiezen voor de waterbus. Kijk maar naar de gewone bussen. Nu de prijs van een busticket is gestegen, zullen jongeren en volwassenen eerder voor de makkelijke auto kiezen dan voor het openbaar vervoer. Hopelijk gebeurt dit fenomeen niet voor de waterbussen, die binnen enkele jaren zullen verschijnen. |