![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Gentse startup wil dodehoekongevallen voorkomen
Met sensoren in de weg wil het Gentse Skymotion Solutions vrachtwagenchauffeurs waarschuwen wanneer er fietsers langs hun voertuig rijden. Dat moet het aantal ongevallen veroorzaakt door een dode hoek verminderen.
Het fietsdetectiesysteem krijgt de naam iCycleSafe mee en wordt binnenkort getest in het Oost-Vlaamse Nazareth aan het kruispunt van de Roombaardstraat en de Oudenaardseheerweg. Maar om dat te kunnen doen wil het bedrijf eerst 50.000 euro ophalen via crowdfunding. Hoe werkt het? De opzet van iCycleSafe bestaat uit vezelsensoren die in het fietspad worden verwerkt. Die detecteren de rijrichting en snelheid van de fietser en dat wordt doorgegeven naar een elektronisch verkeersbord dat vrachtwagens waarschuwt dat er iemand rechts van hen (in de dode hoek) aankomt. Eens de fietser aan de andere kant van de weg is wordt hij of zij opnieuw gedetecteerd en stopt het signaal. Eens het bedrijf vijftigduizend euro heeft opgehaald wil het begin volgend jaar het systeem in praktijk uittesten in Nazareth. De installatie zelf zou op vijf dagen rond moeten zijn. Het idee voor iCycleSafe komt van Mohammed Taslidere, de 23-jarige zaakvoerder van Skymotion Solutions, en Sahin Monserez, die momenteel ingenieur Onderzoek & Ontwikkeling is bij Denys. BIVV Het project krijgt ook de steun van de gemeente van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV). Die zal ook het project opvolgen om tot een geoptimaliseerd resultaat te komen. Opmerkelijk is dat het BIVV daar zelf 5.000 euro voor vraagt, een kost die het om besparingsredenen moet doorrekenen aan Skymotion Solutions. Bron: http://datanews.knack.be/ict/nieuws...mal-619859.html Datum: 23/10/2015 Mening: Er zijn elk jaar ongeveer 40 doden en zwaargewonden door dodehoekongevallen. Dat is ongeveer een slachtoffer om de negen dagen. Ik vind dit enorm veel en het is altijd snel gebeurd. Er wordt te vaak de schuld bij de vrachtwagenchauffeurs gelegd. Af en toe zelfs bij de fietsers. Het is erg voor deze vrachtwagenchauffeurs, want zij doen dit ook niet opzettelijk. Daarom vind ik het echt super dat er een systeem is ontworpen voor dit soort situaties. We kunnen alleen maar hopen dat deze effectief werkt. Naar mijn mening kan dit er wel voor zorgen dat er minder ongelukken gebeuren. |