|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Iraanse regisseur veroordeeld tot 6 jaar cel en 222 zweepslagen
Een Iraanse regisseur is veroordeeld tot zes jaar cel en 222 zweepslagen omdat hij het idee had opgevat om een film te draaien die als kritisch beschouwd kan worden voor het regime. De film zal dus niet gemaakt worden.
Kejwan Karimi wilde in 2013 een documentairefilm draaien over het politieke activisme voor en na de revolutie van 1979. Voorts wilde hij ook de protesten in beeld brengen die in 2009 na de presidentsverkiezingen georganiseerd werden na beschuldigingen van stembusfraude. Net dat laatste idee bezorgde hem toentertijd al twee weken cel. Karimi werd in afwachting van zijn proces op borgtocht vrijgelaten. Nu is hij dus veroordeeld tot een -zelfs naar Iraanse normen- zware straf. Karimi had gerekend op een voorwaardelijke celstraf. ‘Ik ben geschokt. Vooral omdat ik nog geen millimeter film gedraaid had.’ Bron: De standaard (18/10/2015 om 14:39u) http://www.standaard.be/cnt/dmf20151018_01925193 Eigen mening: Dit is onverantwoord! Iemand wil laten zien hoe het er echt aan toe gaat in zijn land en hiervoor wordt hij gestraft. Dit is schending van de mensenrechten. Elke mens heeft het recht op vrije meningsuiting. Deze persoon heeft geen misdaad gepleegd en toch wordt hij zwaar veroordeeld. Deze straf is ongerechtvaardigd. Ik hoop dat andere mensen vanuit heel de wereld hierop gaan reageren. Door de druk van alle mensen reken ik erop dat we deze regisseur kunnen vrij krijgen en dat hij deze zware straf niet moet ondergaan! |