actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest > Justitie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 19th October 2015, 09:39
e*ise.vandenabeel e*ise.vandenabeel is offline
Registered User

Tuchtrechtbanken straffen bijna niemand

Tuchtrechtbanken straffen bijna niemand

Ruim één jaar de oprichting van de tuchtrechtbanken zijn 9 rechters en andere justitie-mensen veroordeeld. Dat heeft VRT Nieuws vernomen. Eén iemand is ontslagen. Voor de rest ging het om inhouding van loon of een schorsing.
Sinds 1 september 2014 heeft ons land twee tuchtrechtbanken: één in Gent en één in Namen. De tuchtrechtbanken leggen sancties op aan magistraten en leden van het gerechtelijk personeel die in de fout gaan. De rechtbanken zetelen niet permanent. Er worden alleen rechters opgeroepen als er zaken binnenkomen.

Tot nu toe heeft de Nederlandstalige rechtbank 9 zaken behandeld: 2 tegen rechters, 7 tegen andere personeelsleden. Niemand is in beroep gegaan tegen een uitspraak. Om een idee te geven: bij alle rechtbanken en parketten samen werken ongeveer 10.500 mensen.

Het soort zaken dat behandeld wordt, varieert van intrafamiliaal geweld, onwettige afwezigheid en dronkenschap tot het verzuimen van ambtsplichten en diefstal van bewijsstukken, … Voor sommige van die feiten kunnen de magistraten bovendien ook gestraft worden door een gewone rechtbank, los van de tuchtstraf.

Meer transparantie
In het vroegere tuchtsysteem was het vooral de directe leidinggevende (procureur, voorzitter, hoofdgriffier) die zich bezighield met het nemen van tuchtbeslissingen. Nu spreekt de korpschef alleen nog lichte tuchtstraffen uit.

De tuchtrechtbanken moeten meer transparantie brengen en de onafhankelijkheid van de tuchtoverheden versterken. Magistraten worden namelijk beoordeeld door rechters en bijzitters uit een ander rechtsgebied.

Datum: 19/10/2015
Bron: De Redactie

Mening: Ik vind het een goede zaak dat we al een jaar tuchtrechtbanken hebben opgericht. Magistraten die zich niet aan de regels houden, moeten zonder twijfel berispt worden. Het feit dat er slechts een klein aantal zaken behandeld worden, vind ik vreemd. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik het functioneren van een groot deel rechtsmedewerkers in vraag stel, maar als je weet dat er 10.500 mensen in alle rechtbanken en parketten werken, vermoed ik dat er meerdere werknemers in de fout gaan dan negen. Het aantal zaken dat de tuchtrechtbank behandeld is miniem. Dat komt in mijn ogen deels omdat de rechtbank niet permanent is. Misschien moet de rechtbank zelf op 'onderzoek' gaan naar fouten in het functioneren van magistraten. Ik denk dat ze zo meer strafrechtelijke fouten op het spoor zullen komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:07.